آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

ساخت بازی دو بعدی با استفاده از Unreal Engine

uncocoder  6 سال پیش  6 سال پیش
+16 0

برای ساخت بازی های دو بعدی دو راهکار استاندارد وجود دارد:

استفاده از Sprite و Render 2D :

در این شیوه Asset های گرافیکی صرفاً تصاویر دو بعدی هستند ( تصویر 1 ) که در صورت نیاز به صورت انیمیشن پیش ساخته و یا انیمیشن Realtime در موتور دو بعدی Render می شن. موتور دو بعدی لزوماً از API موتور سه بعدی استفاده نمی کند و ممکن هم هست بکند.


تصویر 1 : تکه ای کوچک از Sprite Sheet بازی Braid

به نظر بنده این شیوه هر چند که طرفداران پر و پا قرصی دارد ( از جمله خود من ) اما لازمه یک بازی خوب نیست. این شیوه هر چند قدیمی و سنتی است اما همچنان در بسیاری از بازیهای روز دنیا که اتفاقاً بسیار محبوب هم هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است منابع هنری یک بازی دو بعدی با استفاده از Pixel Animation کمتر و استفاده از Vector Animation بجای Pixel Animation ایجاد شود. این شیوه در بازی هایی نظیر Shank و World Of Goo قابل مشاهده است.

این شیوه با استفاده از Paper 2D در Unreal Engine قابل پیاده سازی می باشد که ما کمتر به آن توجه خواهیم کرد.

استفاده از 3D Asset ( نمای 2.5D ) :

شیوه دیگری برای ساخت بازی های دو بعدی، استفاده از Asset های سه بعدی ( بجای تصاویر دو بعدی ) است. در این شیوه دوربین به شکل Perpective یا Orthographic در یک زاویه خاص قرار می گیرد و حس دو بعدی بودن به به بازی می دهد. همچنین تمامی Asset هایی که جنس دو بعدی دارند ( تصویر هستند ) مثل Background ، خورشید، کوه و ... بر روی Plane های سه بعدی ترسیم می شوند.

در این شیوه با قفل کردن فیزیک بر روی دو بعد، امکان اجرای انواع بازی وجود دارد. این شیوه نسبت به شیوه سنتی، دارای محاسن بسیار بیشتری است از جمله:

  • استفاده از موتورهای فیزیک سه بعدی برای اجرای فیزیک دو بعدی
  • استفاده از Shader ها برای رندر دو بعدی
  • استفاده از امکانات Animation سه بعدی برای انیمیشن دو بعدی
  • امکان استفاده از اشیاء سه بعدی
  • عدم نیاز به ساخت انیمیشن های Bitmap ـی
  • اجرای انیمیشن ها با سرعت حتی بالاتر از 60 FPS بدون افزایش حجم بازی
  • امکان اپتیمایز کردن Game در سیستم های مختلف
  • امکان استفاده از افکت های گرافیک سه بعدی و پارتیکل سه بعدی در فضای دو بعدی
  • و بسیاری دیگر که قابل ذکر نیست...

در این شرایط قطعاً این شیوه بهترین گزینه برای تولید بازیهای دو بعدی خواهد بود و ساخت تصاویر گرافیکی ( Sprite Sheet ها ) به یک نوستالژی تبدیل می شود.

یکی از بهترین نمونه های این نوع نما، بازی Ori هست که علاوه بر استفاده از مدل های سه بعدی بسیار زیبا و از است های گرافیک دو بعدی ( تصویر ) برای پشت زمینه ها استفاده می کند که با بالاترین کیفیت هنری ایجاد شده.

بازی Inside و مشابه آن Limbo از همین تکنیک استفاده کرده اما دوربین به گونه ای قرار گرفته و حرکت می کند که بازی سه بعدی تر به نظر می رسد هر چند جزو نمای 2.5D محسوب می شود.

تمام مطالبی که در تولید منابع هنری سه بعدی، بازی سه بعدی، Blueprint ، Material و هر آن چیزی که در دوره آموزش بازی سازی مطرح می شود ، برای ساخت بازی های دو بعدی از این دسته کاربرد دارد ( بدون کوچکترین تغییری ) و خروجی گرفتن از این نوع بازیهای دو بعدی به مراتب ساده تر ، منطقی تر و جذاب تر خواهد بود.

+1 0
ممنون از توضیحات کاملتون استاد عزیز... فقط یه سوال... از نظر خود شما یا جوامع بازی سازان یونیتی برای ساخت دو بعدی بهتر عمل می کنه یا آنریل؟تاحد مناسبی با یونیتی آشنایی دارم و اما سوال این که بازی های limbo و inside که با یونیتی ساخته شدند با استفاده از sprite ها انجام شده یا اون روش دومی که گفتید؟ (6 سال پیش)
+4 0
limbo و inside و ori هر سه بازی با unity برنامه نویسی شده اند و هر سه از روش دوم استفاده می کنن. حتی بازی inside دوربین کاملاً سه بعدی دارد. در limbo هم در بسیاری از جاها مخصوصاً آخر بازی صحنه های سینمایی سه بعدی به کار رفته است. اما چرا این بازی ها با unity ساخته شده در تاپیک دیگری باید مطرح شود. در کل من به موتور خاصی تعصب ندارم اما با توجه به بسیار بسیار کامل بودن موتور بازی ue4 این موتور بهترین گزینه برای یاد دادن بیشتر تکنیک های بازی سازی می باشد. (6 سال پیش)
0 0
سلام استاد.واقعا عالی بود توضیحات. جامع و مفید.در اموزش ها فقط سه بعدی کار خواهد شد؟ (6 سال پیش)
+3 0
یک بخش کوتاه در خصوص Paper2D هم خواهیم داشت اما تمام کار ما به همین شیوه ای است که در حال حاضر در آموزشها وجود دارد چرا که با این دانش هم بازیهای دو بعدی و هم بازی های سه بعدی قابل تولید می باشد. (6 سال پیش)
+3 0
ویدئو هایی که باعث درک بهتر موضوع می شود به موضوع اضافه شد. (6 سال پیش)
+1 0
استاد واقعا دیگه کامل تر از این نمیتونستید توضیح بدید . واقعا یه دونه باشین. البته من خودم طرفدار بازی های دو بعدی هستم :) مثل همیشه دقیق و تمیز . (6 سال پیش)
0 0
سوالی در ذهن من هست که تقریبا نمیدونم اون رو چطوری بپرسم ، اما ممکنه چند نمونه بازی مثال زده بشه که در مدت یک ماه بازی های دو بعدی در چه سطحی میشه ساخت ؟ مثلا Flappy Bird ? و یا در مدت سه الی شش ماه چطور ؟ مثلا من فکر میکنم در مدت سه الی شش ماه میشه حداقل یکی از این بازی هارو ساخت : لینک بصورت تکنفره و یا حداکثر دو نفره ؛ اگر قرار باشه کار بصورت تکنفره باشه در مدت حداکثر شش ماه محصولاتی با چه کیفیتی میتونیم داشته باشیم ؟ انتخاب موتور بازی سازی مثلا Unreal-Engine تاثیر آنچنانی در زمان و کیفیت محصولات دوبعدی داره ؟ (6 سال پیش)
0 0
سلام خیلی ممنون که ارسال نظر برای کاربران عادی فراهم کردید . من قبلا تجربه بازی دویعدی با یونیتی داشتم الان هم یکی دیگه دارم با یونیتی کار میکنم و با انریل هیچ تجربه ای ندارم در مورد بازی هایی که در نظر بالا دوستم قدیمی مون مثال زدند اونا چند نفره ساخته شدند من شبیه اونا کار کارکردم ولی نه در اون حد ولی اصولشو تقریبا میدونم طراح کارکتر دوبعدی خوب می خواد و بعد انیمیشن و کد نویسی و صدا پیشه و ... البته مهمتر از هرچیز اون ایده بازی هست !! و چند ماه ساختش طول میکشه ! ولی بعد از ساخت یه نکته دیگه هست ! درامد ! پرداخت درون برنامه ای ! اگه قراره خروجی اندروید بگیریم پرداخت درون برنامه ای در انریل چگونه هست ؟ (6 سال پیش)
0 0
استاد وقتی به این صفحه میام به دلیل شروع شدن خودکار دانلود ویدیو های فوق ، حجم زیادی رو از دست میدم ، اگه امکانش هست تنظیم کنید این ویدیو ها بعد از زدن کلید Play یا کلیک روی ویدیو ، شروع به پخش و دانلود شن .. ممنونتون میشم (6 سال پیش)
0 0
با ورود به این صفحه، ویدئو ها دانلود نمیشن، تنها با کلیک کردن روی آنها دانلود شروع میشه. (6 سال پیش)
0 0
توی سیستم بنده ، سیک بار قسمت دانلود شده ، مقدار قابل توجهی رو نشون میده . احتمال داره به این خاطر که قبلا زده بودم و نگاش کردم ، توی حافظه ی کش ذخیره شده باشه و الان با هر بار اومدن به این صفحه ، مقدار دانلود شده رو برام به نمایش میزاره ؟ (6 سال پیش)
0 0
سلام جناب آقاجانی. آقای HamidDev درست می‌فرمایند. من هم برای بار اول که به این صفحه اومدم IDM به طور خودکار شروع کرد به دانلود هر دو ویدیو. (6 سال پیش)
0 0
البته ویدیوی Ori و Inside این حالت رو دارن. (6 سال پیش)
0 0
دانلود شدن توسط IDM قضیه متفاوتی داره و به تنظیمات IDM شما برمیگرده. مثلاً اگر شما به IDM بگید با دیدن فایل wav اونها رو دانلود کنه، فایل wav دیگه روی Browser شما Play نمیشه و مستقیم توسط IDM دانلود میشه ( چون در برازر Integerate شده ). پس چک کنید ببینید در پسوند های قابل دانلود فایلهای mp4 نباشند، در این صورت مشکلی پیش نخواهد اومد. (6 سال پیش)
0 0
ممنون از توضیحاتتون. (6 سال پیش)
 برای این سوال 1 پاسخ وجود دارد.
پاسخ به سوال 
127879  6 سال پیش
+1 0

سلام استاد خسته نباشید

میخواستم بدونم آیا با unreal engine میشه \رداخت درون برنامه ای مثل بازار رو هم ‍‍اضافه کرد یا خیر؟ با تشکر


پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .