آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

در خصوص شروع بازی سازی راهنمایی بفرمائید

uncocoder  10 سال پیش  6 سال پیش
+43 0

برای بازی نویسی در اندروید

  1. از کجا شروع کنم؟
  2. به چه منابع مطالعاتی نیاز دارم؟
  3. چقدر طول می کشد که یک بازی بنویسم؟
  4. آیا شما آموزش می دهید؟
 برای این سوال 8 پاسخ وجود دارد.
پاسخ به سوال 
uncocoder  10 سال پیش
+31 0

بازی سازی کلاً بسیار پیچیده است و قابل مقایسه با نرم افزار نویسی نیست.

دانشی که در بازی سازی نیاز است، ده ها برابر دانشی است که در نرم افزار نویسی مورد نیاز است. علاوه بر اینکه باید بر نرم افزار نویسی مسلط باشید باید دید مناسبی در خصوص منابع هنری ( دو بعدی یا سه بعدی ) ، هوش مصنوعی، فیزیک، پردازش گرافیک، راه کار های انیمیشن و درونیابی، ریاضیات بسیار قوی و ... را بطور همزمان داشته باشید. پس:

 

پاسخ سئوال 1:

باید ابتدا نرم افزار نویسی را در حد معقول یاد بگیرید. دانستن بخش های شیءگرایی، همزمانی، الگوریتم نویسی از آموزشهای برنامه نویسی سایت ضروری است.

 

پاسخ شماره 2:

باید یا یک نفر به عنوان طراح بازی داشته باشید یا با بازی کردن بازیهای متعدد به ایده ای جذاب برای بازی خود دست یابید.

در حین طراحی بازی باید با مطالعه و تحقیق از نیازمندیهای ایده فوق آگاه شوید و هزینه حدودی آنرا از نظر زمانی و مالی برآورد کنید.

در حیطه هزینه های برآورد شده ( که معمولاً برای پروژه اول به اشتباه یک دهم زمان واقعی تولید است ) قدم بردارید که می توان به پیدا کردن نیروی هنری، برنامه نویس هوش مصنوعی و ... اشاره کرد.

اگر بخواهید هر کدام از فعالیت های تخصصی را خود بر عهده بگیرید، زمان بسیار زیادی را باید مطالعه کنید و پس از ماه ها تازه شروع به توسعه و تحقیق کنید و پس از ماه های ( یا شاید سالها ) انتظار داشته باشید اولین بازی شما قابل ارائه باشد.

ممکن است به توصیه دوستان شما، یک یا چند Engine بازی تأیید شود که معقولانه است، اما توجه داشته باشید که Engine بازی برای شما بازی نمی سازد بلکه شما باید از طرز کار پشت پرده آن نیز آگاه باشید.

 

پاسخ شماره 3:

بسته به بزرگی و نوع ایده شما دارد اما معمولاً برای بازیهای دو بعدی نظیر Angry Birds این زمان حدود 3 سال و برای بازیهای سه بعدی نظیر Need For Speed غیر قابل انجام است.

بازی های دو بعدی بسیار بسیار آسانتر و هزینه تولید آنها گاهاً یک صدم توسعه بازیهای سه بعدی است.

طراحی و برنامه نویسی موتور بازی های دو بعدی از نظر تجاری ممکن اما از طراحی و برنامه نویسی موتور بازیهای سه بعدی از نظر تجاری غیر ممکن است. پس پیشنهاد اول توسعه بازیهای دو بعدی است.

معمولاً در ساده ترین بازی دو بعدی حدود 3 نفر متخصص وجود دارند که به کار خود، خوب واقفند. اگر یک نفره می خواهید توسعه دهید و راه و روش را نمی شناسید، وقت خود را تلف نکنید چون نتیجه نخواهد داد و فقط تجربه شما محسوب می شود.

 

پاسخ شماره 4:

به امید خدا بله، سرفصل های آموزش بازی سازی پس از اتمام سرفصل های آموزش نرم افزار نویسی، بصورت کاملاً علمی، کاربردی و اصولی خدمت دوستان ارائه خواهد گردید.

 

+1 0
ممنون مطلب خوبی بود ، اما کارکردن گروهی هم خودش به یک مدیر حرفه ای نیاز داره ، یکپارچه کردنش کار بسیار دشواریه ! من خودم بهش علاقه دارم اما اینکه تیم شدن با کسانی که باهاشون راحت باشی کار سختیه ! (10 سال پیش)
+1 0
خیلی هم عالی بی صبرانه منتظر تکمیل سرفصل ها هستیم پیشنهاد میکنم به عنوان پروژه ی عملی در طول این course یک بازی دوبعدی آنلاین را هم مد نظر قرار دهید یا حداقل کلیات و اصول نوشتن این گونه بازی ها رو شرح دهید. با تشکر ویژه از زحمات شما (10 سال پیش)
0 0
بسيار عالي ... بي شك مثل آموزشهاي ارائه شده تا كنون كم نظير خواهد بود. (10 سال پیش)
0 0
استاد واقعا هیچ جای دیگه مثل آموزشای شما پیدا نمیشه. واقعا خوشحال شدم که گفتید بازی سازی هم آموزش میدید،چون یه ایده برای ساختن یک بازی آموزشی دارم که انشاالله با کمک شما حتما عملی میشه. (10 سال پیش)
0 0
بزن لایکو (9 سال پیش)
0 0
خیلی هم خوب. (9 سال پیش)
0 0
ممنون از توجهتون (9 سال پیش)
0 0
ما با اشتیاق منتظر میمونیم ... ولی فعلا نرم افزار نویسی را خوب کار کنیم (9 سال پیش)
0 0
منم دوست دارم ولی استاد گفتن که باید یک گروه داشته باشید (9 سال پیش)
0 0
عالیه (9 سال پیش)
0 0
خیلی ممنون واقعا اگه بازی سازی اموزش داده بشه در اینده ی نزدیک عالیه:) (9 سال پیش)
0 0
فوق‌العاده‌اس اگه بخواید بازی‌نویسی یاد بدید! ممنون! (9 سال پیش)
0 0
جناب آقاجانی سلام.لطفا هرچه سریع تر آموزش ساخت بازی رو قرار بدید.ممنون (9 سال پیش)
+1 0
سلام.دوست عزیز.به نظر شما بازی سازی به همین سادگی هست که......اموزش های باید تدوین بشه و اپلود و ..............خیلی طول می کشه.تازه بازی سازی نیاز بهopenglداره که اون خودش حدودا50ساعت اموزش نیاز داره.و اگه هم بخواد تدوین بشه حالا حالا ها باید منتظر باشی:)با تشکر (9 سال پیش)
0 0
پس حالا حالا ....ممنون از راهنمایی ات مهدی جان (9 سال پیش)
0 0
خیلی هم عالی ولی به نظر من کاملا کاملا بحث نوشتن برنامه نویسی رو کامل و فول یاد بگیریم یعنی تمام چیز هایی که وجود داره رو آقای آقاجانی برامون بگن و ما فول بشیم بعد میتونیم از اعضای همین سایت گروهی بزرگ تشکیل بدیم و بازی مانند فروت کرفت و خروس جنگی بدیم بیرون که اولا درآمد میلیونی و ثانیا برای خودمون بهتره ثالثا باید بریم دنبالش (9 سال پیش)
پاسخ به سوال 
rahmani_r3  9 سال پیش
+1 0

آیا موتور بازی آماده برای اندروید مانند سیستم عامل های  PC وجود دارد؟

0 0
unity (9 سال پیش)
+2 0
ما تو یه برنامه ساده موندیم شماها از بازی حرف میزنید ... دلتون خوشه ها (9 سال پیش)
+1 0
dani جان، وارد گود نشدی شکست رو پذیرفتی؟ (9 سال پیش)
پاسخ به سوال 
rayacoder  9 سال پیش
+3 0

با سلام

ممنون از توضیحات ولی جوابتون طوریه که ساختن بازی رو کاری بسیار سخت معرفی کردین و مثلا گفتین نیاز به ریاضیات بسیار قوی هست!  البته من قبول دارم که آسون نیست  ولی میخواستم بگم که نباید افراد علاقمند رو ترسوند. خیلی از ما کاربرد ریاضیات رو در زمان تحصیلمون زیاد جدی نگرفتیم و واسه همین در حد گذروندن اون درسشو خوندیم.  حالا که یکی از کاربردهای ریاضیات و علوم مربوط به ریاضی برامون مشخصه و میدونیم که برای بازی سازی نیاز به ریاضی داریم میتونیم با علاقه بیشتری اونو یاد بگیریم و دوباره بریم سراغ ریاضی ، چون به صورت واقعی میتونیم فوایدش رو ببینیم.

به نظر من ما از نظر استعداد و هوش فرقی با بازی سازهای بزرگ نداریم و میتونیم حتی از اونها هم بهتر باشیم. امیدوارم که با همت و پشتکار به جایی که لایقشیم برسیم.

+1 0
دقیقا، یعنی وقتی توضیحاتو میخوندم داشتم وحشت میکردم:) (9 سال پیش)
+6 0
توجه داشته باشید که واقع گرایانه ای به اطراف خودتون نگاه کنید نه ایده آلیسم. اگر 2 سال وقت برای شما اهمیت نداره یا اینکه به اندازه کافی پول دارید که ریسک کار کردن در زمینه ای که تا سالها برای شما درآمد زایی نداشته باشه، مشکلی نیست که وققتون رو صرف علاقه بکنید اما در غیر اینصورت واقع گرا نیستید و شعار گرا هستید و این برای یک برنامه نویس یعنی برآورد اشتباه از نظر زمان و هزینه و در نهایت یعنی طرح تجاری ناموفق. (9 سال پیش)
+1 0
موافقم با اینکه باید واقع بین باشیم. ولی خب توی جمع افرادی هستند که از هر جهت میتونن برن دنبالش. قرار هم نیست 1 شبه ما توی این صنعت رشد کنیم، این قضیه نیاز به صرف هزینه و وقت داره و من به شدت از کسانی که جسورانه میرن سراغش حمایت میکنم و قلبا بهشون افتخار میکنم. (9 سال پیش)
0 0
داداش یه ایده میدم برای ساخت اولین بازیت اسم بازی رو بذار لاییه سوشا بعد بازیم جوریه که باید توپ رو از بین پاهاش رد کنی (7 سال پیش)
0 0
برای ورژن بعدیم بیگزاده رو اضافه کن (7 سال پیش)
0 0
برای ورژن بعدیم بیگزاده رو اضافه کن (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
مائده  9 سال پیش
+1 0

نمیشه ابتدا آموزش با استفاده از engin ها ارائه بشه ؟؟؟؟.....

+5 0
چرا میشه، اما Engine که خودش بازی نمی سازه، شما باید بسازید. در غیر اینصورت اون بازی نمیشه میشه یک MOD از یک بازی که فقط گرافیکش عوض شده. باید برنامه نویسی کنیم، فیزیک بنویسیم، هوش بنویسیم، GamePlay طراحی کنیم و ... (9 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Criss  9 سال پیش
+3 0

من پیشنهاد میکنم برای بازی سازی از دستورات ساده < استفاده کنیم <مثلا دستوراتی که باعث انتقال یک شی روی صفحه میشه <با اینها میشه بازی هایی خیلی ساده در اوج خلاقیت طراحی کرد <

و یا اینکه < چطور میشه یک محیط ساده بازی رو طراحی کنیم که مشخصات زیر رو داشته باشه <

 

طول و عرض محیط بازی بیشتر از اندازه دستگاه هست <

و با تغییر مکان یک شی متحرک < دیگر مکان هایی از محیط بازی وارد صفحه دستگاه میشه در حالی که از طرف دیگر هم صحنه بازی از صفحه دستگاه به خارج میره <

امید وارم منظورم رو رسونده باشم <
 اما با این ها بازی هایی خیلی ساده در حد فلش میشه تولید کرد

+2 0
همین مثالی که شما زدید، کار ساده ای نیست، اگر دوبعدی باشد، با حجم تصاویر و Scroll کردن یک تصویر بزرگ سر و کار دارید و اگر سه بعدی باشد، همه چیز بسیار وحشتناک تر از آنچیزی است که انتظار خواهید داشت و دانش شما را در خصوص Texturing, Scene Graph, Memory Management, Culling و ... می طلبد. (9 سال پیش)
+2 0
ای بابا اول نرم افزار نویسی خودتونو قوی کنید بعد فکر این چیزا باشید .... اصلا استاد شما یه شرط بزارین .... این همه کاربرا آموزش بازی سازی می خوان و شما هم گفتید که باید 10 برابر نرم افزار نویسی قدرت داشته باشید... بگین اگر کاربرها تونستند یه برنامه های قوی بسازند و خودشونو به شما اثبات کنند شما هم بازی سازی را شروع کنید... توجه کنید که برنامه قوی نه پرفروش (برنامه های آشغال پیامک هم پرفروش میشند) ... به نظرم این بهترین کاره که حداقل 4 - 5 تا برنامه قوی ساخته بشه که استاد بفهمه که بچه ها سطح برنامه نویسی شون بالا رفته بعد شروع کنه ...یه جایزه امتیازی هم به برنامه های قوی هم بدین ..... تا الان هم چی برنامه دیدم که همش خیلی خیلی ساده بود (9 سال پیش)
+1 0
من فکر میکنم شاید بیش از ۹۰ درصد کاربران امادگی دوره بازی سازی رو ندارند (از جمله خودم) فعلا بزارید توی اپلیکیشن نویسی به یه جایی برسیم برای تعیین سطح هم همون مسابقاتی که برگزار می شد به نظرم کافیه (9 سال پیش)
+1 0
بی صبرانه منتظر این دوره هستیم تا خودمون رو یه محک جدی بزنیم :) (9 سال پیش)
+1 0
داداش A.L.U می خوای کل بندازیم یه برنامه کره بدم بیرون بازار هنگ کنه .... خخخخخخخخ (9 سال پیش)
+1 0
حامد جان من مخلصتم :| ، شما استادی و حرفی توش نیست ولی برنامه نویسی وقت هم میخواد که من کم دارم ، نخ سوزن الان که امتحاناست :) ، من قبول میکنم حریف تمرینیت بشم :)) ، اما اگه برنامه ی کره بیرون دادنت فقط با کل کل با من ممکن میشه بی صبرانه کل کل شما رو می پذیرم :| (9 سال پیش)
+1 0
من نوکرتم داداش .... اصلا پیشرفت تو کل کل کردنه ... اتفاقا منم دارم رو یه برنامه که برای پسر داییم هست کار میکنم تا آخر ماه اصلا وقت ندارم .... بعدا شروع میکنیم ... بچه های دیگه هم میگیم بیان وسط ببینیم وضیعت چجوریه ... البته با هم جنگ که نداریم ، قدرت کار میره بالا خوبه .. اینطوریه اصلا حال نمیده ... فعلا (9 سال پیش)
+1 0
این خارجیا چی میگن میگن ، I'm in یا I'm ooon ؟ ، ولش کن اصن ، من هستم :) (9 سال پیش)
+1 0
منم هستم (البته شما استادین ، جسارت نباشه :)) ) این امتحانات لعنتی تموم شه دوباره بریم تو اوج!! (9 سال پیش)
+2 0
اصلاً من مرده همین اعتماد به نفس ها هستم. javac خوب میگه، ما یه مسابقه گذاشتیم، فقط دو تا از بچه ها که الان هم مدیر هستند، ای بگی نگی مسابقه رو انجام دادن! فقط دو نفر! یا مسابقه ما رو تحویل نگرفتن، یا وقت نداشتن، یا هنوز به این فصل نرسیده بودن، یا کلاً نخواستن شرکت کنن. حالا این دفعه یه مسابقه نمی ذارم، یه تحقیق کوچولو کوچولو در مورد یک مسئاله ساده بازی سازی می دم به دوستان، خودشون انجام بدم، به خودشون آفرین بگن و کلاً خودشون رو محک بزنن. اونوقت نتیجش رو اینجا بنویسن. چیزی هم نیاز نیست آپلود یا ایمیل کنید، خودتون بگید، حله، پس حل بوده. مسأله به عنوان پاسخ اضافه شد. (9 سال پیش)
+1 0
من هرچی می گردم این Undo رو پیدا نمیکنم ، کجای زندگی بود ؟! ، حامد بیا ، خوشت اومد کار دستمون دادی ؟ (9 سال پیش)
+1 0
ای بابا استاد بچه ها امتحان دارند .. منم سر یه برنامه هستم ... فقط یه خورده زمان بیشتر بزارین تا همه تونند روش کار کنند (9 سال پیش)
+1 0
این مسابقه نیست، زمان هم نداره، کلاً تحقیق و بحث آزاده. بنابراین با خیال راحت به درساتون برسید. (9 سال پیش)
پاسخ به سوال 
uncocoder  9 سال پیش
+13 0

یکی از مهمترین الگوریتم هایی که در بازی سازی مورد استفاده قرار میگیره، *A هست که احتمالاً دوستان رشته کامپیوتر حتماً تو درس های هوش مصنوعیشون داشتن. اما احتمالاً مثل ریاضیاتی که همه 100% تو دانشگاه می نزنیم! فقط تست رو خوب بلدیم ولی اگر یک خونه بدن بگن مساحتش رو بدست بیار، ضرب کردن هم یادمون میره :) بماند که من تست کنکور ریاضی 25% زدم!!! بازم بماند که حساب دیفرانسل و انتگرال، هندسه و جبر خطی، ریاضی برای آمار، آمار ریاضی رو همه از دم 20 شدم. حالا 20 درسته یا 25% نمی دونم!!!

اما سئوال:

1- اصلاً الگوریتم *A چی هست و باهاش میشه چی کارا کرد؟ ( من اگر بگم میشه باهاش هوش انسانی ایجاد کرد باورتون میشه؟ )

2- چرا *A مگه Decision Making و FSM و HFSM چشونه و *A چی داره که اونای دیگه ندارن؟

3- حالا که *A رو فهمیدید، یک پازل بکشید که توش یک سری خونه پر هست. یک آدمی می خواد از یه جای این پازل بره یه جای دیگه، کوتاهترین مسیر رو بهش نشون بدید.

 

با این حساب ، پرونده آموزش بازی سازی بسته شد. :)

راستی تازه این سئوال الگوریتم نویسی بازی بود، شانس آوردید نفرستادمتون دنبال 3D Studio Max و Texturing و Level Design و Material Rendering و Post Processing و Shader Programming و Scene Graph Management و Profiling و Physics و Animation و Realtime Animation و Inverse Kinematic و Scenario Design و Tools Programming و ... ( البته نترسید اینها برای 3D بودن ، برای 2D در زیر نوشته شده )

Sprite & Animation Frames و Transition Animation و Efficient Main Loop و Memory Management و OpenGL Rendering و Profiling و Scenario Design و Parallel Scrolling و Map و ...

خیلی از موارد هم فاکتور گرفته شد.

 

+1 0
استاد کلا منظورتون این بود که یه سرنخ بهمون بدید ، یا یه زمینه سازی برای خودمون بکنیم ؟ ، پاسخ رو کجا درج کنیم ؟ ، اینجا یا سوال دیگه ای در نظر گرفتید ؟ - اما مطمئن ام وقتی شما گفتید پرونده بازی سازی بسته شد ، یعنی این بهترین سرنخ و مسیر ممکن برای شروع هست :) ، پس باید مثل همیشه بگم ممنون :) (9 سال پیش)
+1 0
نیازی نیست چیزی تحویل بدید، بنویسید یا آپلود کنید، کلاً برید جواب سه تا سئوال بالا رو پیدا کنید و برگردید، نظرتون رو بگید که مثلاً چقدر وقتتونو گرفت، اصلاً نفهمیدید چی شد، یا ساده بود، یا از نظر تئوری اوکی بود و عملی غیر ممکن، در جمع بعد از حدود 1 ماه تلاش، نتیجه یکی دو خطی تون رو بنویسید. (9 سال پیش)
+1 0
عزیزان ، اگر خواستید اطلاعاتتون در خصوص A-Star رو به اشتراک بگذارید از لینک زیر استفاده کنید: لینک (9 سال پیش)
+1 0
"با این حساب ، پرونده آموزش بازی سازی بسته شد" :| D: (9 سال پیش)
+1 0
آره ولی فکر کنم اول باید خودمونو به استاد ثابت کنیم .... راستی آموزش نرم افزار نویسی هم هنوز تمام نشده ها .... (9 سال پیش)
0 0
تقریبا کی آموزشات ساخت بازی رو شروع میکنید؟ (9 سال پیش)
0 0
سلام. مسخره هست بعد 3 سال آدم بخواد چیزی بنویسه ولی برای بعدا خوبه. fsm و hfsm قابلیت جستو بصورت آگاهانه نداره همچنین دارای حالت محدودی هست منظور از محدود یعنی متناهی میباشد اما A Star علاوه بر این که این محدودیت رو(نگوییم ضعف) برطرف کرده از هر لحاظی بهینه اما از لحاظ مدیریت حافظه مقرون بصرفه نیست اگر مثل زبان سی پلاس به صورت دستی یا ارتقاء کد بتوان خانه هایی که از قبل جستجو و مقایسه شده و وزن بیشتری دارن رو از ببین ببره و تنها خانه هایی یا یال هایی(مسیرهایی) با وزن کم انتخاب شوند برای مقایسه های بعدی هم به همین صورت باشد بی شک الگوریتم خوبیست. (6 سال پیش)
0 0
باید یه رفتگر خوب براش پیدا کرد اما حقوق رو هم باید ماهیانه به رفتگر پرداخت کنه هههههه. مزاح فرمودیم. (6 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Amin Games  9 سال پیش
+4 0

بسم الله ... وای عجب جای ترسناکی

بحث بحث بازی سازیه !!!

من به نظر همه شما دوستان و استاد احترام میذارم.

من بیشتر از 1 ساله که به طرف بازی سازی رفتم و اولین نتیجه کار خودمو که یک بازی 3 بعدی هست رو در بازار گذاشتم

دوستان میتونند به این صفحه مراجعه کنند و اگه خرید کردین نظرتون رو بدید و اگرم خرید نکردید نگاه به Screen shot هاش یا همون تصاویرش بکنید و نظرتون رو اینجا بگید

http://cafebazaar.ir/app/ir.amingames.ball.escape/?l=fa

تقریبا از صفر تا صد این بازی رو خودم ساختم و نوشتم

ولی هنوز اول راه دانش بازی سازی هستم

من با چندین نرم افزار و انجین برای بازی سازی کار کردم ولی تمرکز خروجی من روی اندروید بود و بالاخره انجین محبوب خودم که یونیتی Unity بود رو پیدا کردم.

از قابلیت های بالای این انجین Engine

پشتیبانی از سه زبان برنامه نویسی java و #C و Boo که (زبانی از خانواده زبان برنامه نویسی پایتون می باشد)

محیط ساخت بازی 3بعدی و 2بعدی , 3D و 2D

خروجی رو انواع پلتفروم های موجود بازار از جمله ios و Android و BlackBerry و Windows 8 و Xbox و PS و ...

و به نظر من محیطی گیرا و خوش دست.

حالا هرکی بخونه میگه یارو اومده واسه این انجین تبلیغ کنه، نکه حالا این شرکت Unity به ما خیلی لطف دارن و زدن ما رو Block کردن

یا علی

منتظران ظهور

0 0
از اولین بازیت تقریبا چقدر درآمد داشتی ؟ البته میتونید این رو یه جسارت تلقی کنید و جواب ندید (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
حامد  9 سال پیش
+1 0

خیلی عالی بود.

امیدوارم منم که اول راه هستم البته مقصر خودم بودم بتونم یه روزی مثل شما از اپلیکیشن نویسی قدم به دنیای بازی سازی بذارم.

در کل هر موقع آدمای موفق و پر تلاش رو میبینم کیف میکنم.

امیدوارم موفق باشید در این راه و خداوند یاور همه دوستان و منم باشه.

+1 0
مرسی دوست عزیز منم تازه اول راه هستم، اما اگه انسان بخواد که تمام فن فوت بازی سازی رو یادبگیره و بعد دست به کار بشه هیچ وقت به اونجا نمیرسه چون اون کله گنده هاشم نرسیدن و اگرم بخوای دست رو دست بذاری و هی بگی اله بله ایران اینجوره اونجا اونجوره هم فایده نداره، باید آدم همیشه دست به کار باشه حتی با اطلاعات کم ناقص و ضعیفی هم که داره باید تلاشش رو واسه رسیدن به هدفش بکنه (یا علی مدد) (منتظران ظهور) (9 سال پیش)

پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .