آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

یک ابزار فوق‌العاده مفید در اندروید استودیو [Live Templates] (آموزشی)

gadolf  5 سال پیش  5 سال پیش
+6 0

خیلی از کدهایی که ما در طول یک پروژه می‌نویسیم، تکراری است. برای اینکه از تکرار این دستورات خلاص شویم، یک روش استفاده از متد است، اما استفاده از متدهای زیاد در یک پروژه و به یادآوری ساختار متد و کار با آرگومان‌های آن، دشوار است. اما یک روش بسیار بهتر و کارامدتری وجود دارد که با عنوان Live Templates شناخته می‌شود که کار با آن بسیار راحت و زیباست. شما می‌توانید الگوی دلخواه با ساختار دلخواه خود را بسازید و از آن لذت ببرید.
الگوهای پیش‌فرض دیگری نیز وجود دارند که برای بسیاری از محیط‌های برنامه‌نویسی قابل استفاده است. معروف‌ترین این الگوها emmet نام دارد که مختص کدهای HTML و CSS است. شما می‌توانید این الگوها را در این آدرس مشاهده کنید و با توجه به توضحات سایت از این الگوها در IDE خود استفاده کنید.

اگر وارد تنظیمات برنامه شوید (Ctrl + Alt + S) و سپس از شاخه Editor، روی Live Templates کلیک کنید، لیستی از الگوهای آماده از پیش تعریف شده‌ای را می‌بینید.

نکات:
الف) شما با علامت + سمت راست و بالای این پنجره، می‌توانید یک الگوی جدید تعریف کرده یا یک گروه از الگوها با نام دلخواه بسازید (دسته‌بندی دلخواه خود را داشته باشید). برای مثال AndroidLog یک گروه از الگوها و logi یک الگو در این گروه است.
ب) نوشتن عبارت androd.util که در ابتدای دستور نوشته شده است دلخواه است و اگر ننویسید، باید به صورت دستی کلاس Log را import کنید.
پ) "LogName" یک نام دلخواهی است که هنگام نمایش Log در Logcat، به نمایش درمی‌آید.
ت)عباراتی که درون دو کاراکتر دلار ($عبارت دلخواه $) نوشته می‌شند به منزله متغیرهایی هستند که در هنگام استفاده، مکان‌نمای موس روی آن‌ها قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که عبارت درون دلارها، نوشته نمی‌شوند و تنها مکان قرارگیری مکان‌نما را نشان می‌دهند.
ث) متغیر اولی که با نام دلخواه string درون دلار قرار گرفته است ($string$) به عنوان یک رشته خالی یا عبارتی است که برنامه‌نویس مقدار متناسبی را درون آن تایپ می‌کند. دقت کنید که این متغیر درون یک جفت "" قرار گرفته است که در هنگام اجرا به صورت اتوماتیک عبارت "" تایپ شده و مکان‌نما درون "محل قرارگیری مکان‌نما" قرار می‌گیرد.
ج) متغیر دوم ($value$)نماینده پارامتر یا عبارتی است که می‌خواهیم مقدار آن را مشاهده کنیم.
چ) متغیر سوم که به صورت "($METHOD_NAME$) " نوشته شده است، به صورت رشته است و بعد از یک فاصله و پرانتز یا هر کاراکتر دلخواهی که دوست دارید نوشته شده است. در اینجا دستوری به آن اختصاص داده شده است که آن را اجرا کرده و مقدار آن را جایگزین METHOD_NAME می‌کند (در شکل بعدی توضیح بیشتری داده شده است). توجه کنید این استفاده از این متغیر اجباری نیست و من تنها برای پیدا کردن محل نوشتن دستور Log از آن استفاده می‌کنم، به عبارت دیگر شما میتوانید عبارتی که با خط آبی و سبز در شکل مشخص شده است، به طور کامل حذف کنید.
ح) در اینجا، من از سه عبارت استفاده کرده‌ام که درون $ هستند. برای جابجایی بین دلارها در هنگام استفاده، کافی است کلید Tab کیبورد زده شود.


در شکل زیر مشاهده می‌کنید که چطور یک عبارت دستوری را به یک متغیری که بین دو $ $ قرار گرفته است اختصاص داده تا در هنگام استفاده با توجه به محل قرار گیری کد موردنظر، عبارت متناسب را جایگزین کند.


اکنون باید تعیین کنید که این دستور در کدام زبان (در چه شرایطی) مورد استفاده شما است.


اکنون می‌توانید از این الگو در برنامه استفاده کنید.
برای استفاده از این الگو کافی است در هر جایی از برنامه هستید، عبارت logi را (تماماً با حروف کوچک) تایپ کرده و سپس کلید Tab را بزنید.
الگوی مد نظر شما به صورت اتوماتیک نوشته می‌شود و مکان‌نمای موس روی اولین جایگاه (اولین متغیری که بین $ $) قرار می‌گیرد و منتظر تایپ است.

۱) عبارت LogName به صورت اتوماتیک تایپ شده و در صورت لزوم می‌توانید آن را تغییر دهید.
۲) در اینجا، برای مثال شما می‌توانید چیزی تایپ نکرده و کلیک Tabرا زده و تا مکان‌نما روی متغیر دوم قرار بگیرد (زمانی که شما تنها نیاز به یک رشته خالی دارید) یا مانند شکل بالا، عبارت مورد نظر خود را تایپ کنید (که من در اینجا Table نوشته‌ام)
۳) در اینجا، پارامتر یا عبارت مورد نظر خود را وارد کنید
۴) این قسمت نیز به صورت اتوماتیک با توجه به متدی که درون آن قرار دارد نوشته شده است. (دقت کنید که فاصله و علامت پرانتز را خود ما در هنگام تعریف الگو، نوشته‌ایم)

اگر در همین متد، عبارت Toast را تایپ کرده (T با حرف بزرگ) و کلید Tab را فشار دهید (Toast نیز جزو الگوهای از پیش تعریف شده است) ساختار زیر را مشاهده می‌کنید:

در اینجا مقدار context، تنها عبارت this نوشته شده است و با توجه به شرایط مختلف، عبارت صحیح را جایگزین می‌کند و اکنون می‌توانید با زدن دکمه Tab سایر متغیرهای این الگو را تغییر دهید.

*** پایان ***

 برای این سوال پاسخی وجود ندارد.

پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .