آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

فعالیت اصولی در یک مجموعه علمی (آموزشی)

Rabbit  7 سال پیش  6 سال پیش
+33 0

توی دو تا پاسخ بعدی سعی میکنم به زعم خودم به دوتا سوال زیر پاسخ بدم. در خلال پاسخ به این سوالات یاد میگیریم چطور اصول علمی را در یک محیط آکادمیک رعایت کنیم.

1. چرا بچه‌هایِ قوی میروند؟

2. چرا سوالات من در انجمن بی‌پاسخ می‌مانند؟

پیشاپیش ممنون از اینکه وقت می‌گذارید.

 برای این سوال 3 پاسخ وجود دارد. مشاهده پاسخ صحیح
پاسخ به سوال 
Rabbit  7 سال پیش
+34 0

 پاسخ صحیح

1. چرا بچه‌هایِ قوی میروند؟

کاربران آنکو را من در چهار نسل زیر طبقه بندی میکنم:

نسل اول: قبلا در همین انجمن وقتی سوالی مطرح میشد تعدادی از بچه‌های علاقه‌مند وارد بحث میشدند و با تبادل نظر نه تنها به سوال پاسخ می‌دادند بلکه در کنار آن راجع به چند موضوع دیگر هم صحبت میکردند که بسیار آموزنده بود.

نسل دوم: بعد از مدتی تبادل نظرها از بین رفت. اما خیلی از کسایی که با آموزش‌های سایت شروع کرده بودند حرفه‌ای شده بودند و به سوالات پاسخ می‌دادند. تازه‌کارها هم گاهی به سوالات ساده‌تر پاسخ میدادند. هرکس به بضاعت خود.

نسل سوم: همه سوال میپرسیدند. کسی پاسخ نمیداد. تعداد اندکی از همان بچه‌های قدیمی و یکی دو نفر از جدیدترها گاهی می‌آمدند و به سوالات پاسخ میدادند.

نسل چهارم: هفته‌ای چندبار اعتراض دارند که آموزش‌های جدید کو؟ بعد اعتراض دارند که آموزش‌های جدید چرا اینجوری؟ چرا پکیج‌های جدید پولیه؟ چرا بازار لیست تازه‌هارو برداشت؟ (این چه اعتراضیه تو انجمن اندروید آخه؟ :D ) چرا من از وقتی پکیج جدید را خریده‌ام پوستم خشک شده؟ کلا نسل معترضی هستند. کی وقت میکنند برنامه بنویسند نمیدانم. البته من با شوخی یکم گفتم. نسل جدید کاربرها افرادی هستند که به حاشیه بیشتر از متن توجه میکنند.

شاید به نظر قضاوت من تند و زود باشه ولی ببینید من وقتی میام انجمن میبینم بیشتر سوالات در یکی از دسته‌های زیر هستن:

1. عده کثیری راجع به قدیمی شدن آموزش‌ها حرف زده‌اند. به برنامه‌نویس نباید همه چیز را آموزش داد. آموزش برنامه نویسی یعنی آموزش مقدمات. بقیه رو خودتون باید برید دنبالش. به شخصه یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد در انجمن فعالیت نکنم همین تاپیک‌ها بود.

2. انواع مرجع‌ها! مرجع تکه کدهای کوچک. مرجع آموزش، مرجع طراحی و.... نمیدونم هدف اینها چیه؟ هرکسی هم برای خودش یک مرجع داره. سال‌ها پیش چندتایی تاپیک مرجع درست شده اگر قصد کمک دارید در همان‌ها فعالیت کنید.

اگر هم دوست دارید تاپیک خودتان را داشته باشید محتوا تولید کنید نه اینکه 10 تا لینک از یک سایت را گلچین کنید برای بقیه! یا چند تکه کد کپی شده که نمونه‌اش به وفور در سایت وجود دارد.

3. سوال‌های غیر استاندارد! و وای از این سوال‌های غیر استاندارد.

4. برنامه جدیدم در بازار! همین یک مورد به خوبی فرق قدیمی‌ها و جدیدی‌ها رو نشون میده. قبلا یک تاپیک بود برای برنامه‌های منتشر شده. خیلی مرتب و منظم مثل باقی انجمن‌های علمی. اما الان هرکس یه تسبیح و صلوات شمار و دوز میزنه هم یک تاپیک باز میکنه. من نمیگم نباید برای برنامه‌های جدیدتون تاپیک باز کنید ولی نه برای تمام برنامه‌هاتون!

5. پشنهادات خیلی سازنده! اینم یکی دیگه از دلایلیه که میگم کاربران جدید تمایل به حاشیه دارند.

 

خیلی‌ از باسوادترین بچه‌ها دیگه نمیان انجمن دلیلش هم سوالات تکراری، تاپیک‌های حاشیه‌ای و رفتارهای غیر اصولیه. اگر میخواهید بقیه را از دست ندهید درست سوال بپرسید و حرفه‌ای رفتار کنید. در ادامه بیشتر راهنمایی خواهم کرد

+17 0
شما قضاوت درستی از کاربران سایت دارید. خود ما نیز چنین تحلیل هایی کرده ایم و به همین چند دسته رسیدیم. برای ما و کاربران قدیمی کاملاً مشخص است که در هر نسل از سایت عموماً چه تغییراتی رخ داده. بر همین منوال تصمیم به تولید سرویس های جدید و حرفه ای گرفته ایم که به آن بهانه بتوانیم کاربران پیشین را در سایت دوباره جمع کنیم. به امید خدا در برنامه های آتی این سرویس ها عرضه می شود. (7 سال پیش)
+2 0
یعنی مورد ۲ رو مخصوص تاپیک من نوشتیدا! ولی خب چون استاد هم صحبت های شما رو قبول دارند من تاپیک رو متوقف میکنم. دیگه دوستان اگر ناراحت شدند پای شماست! (7 سال پیش)
+3 0
ممنون از توجه شما. خوشحالم که شما هم دغدغه رفع مشکلات اینچنینی را دارید. اطلاعی از سرویس ها ندارم اما ایده‌ی کارگروه خیلی جالب و حرفه ای بود. مطمئن هستم که سرویس‌های آتی نیز به همین کیفیت خواهند بود. برایتان آرزوی موفقیت دارم. (7 سال پیش)
+3 0
نه دوست خوبم. من اصلا هیچ شخص یا تاپیک خاصی رو در نظر نداشتم. تاپیک شما هم اگر برای دوستان مفید هست حتما ادامه دهید. اتفاقا اسم تکه کدهای کوچک رو از اسم تاپیک یکی از دوستان برداشتم که خیلی هم مفید و در نوع خود اولین بود و به همین دلیل مطمئن بودم اگه اسم بیارم ناراحت نمیشن. ولی بعد از تاپیک ایشون یادم هست که چندتا تاپیک جامع دیگه ساخته شد که دقیقا همین کار رو میکردن. معمولا وقتی یک تاپیک مرجع ساخته میشه بقیه میرن اونجا فعالیت میکنن. این اتفاقا باعث میشه شما لایک بیشتر بخورید چون یک تاپیک قدیمی تعداد زیادی subscriber داره که به محض اضافه شدن یک پاسخ جدید مطلع میشوند. در هر صورت مطمئن باشید من منظورم به هیچ وجه تاپیک شما نبوده. (7 سال پیش)
+2 0
@Feasco تاپیک خیلی خوبیه مثل معرفی کردن ابزار های خوبی مثل FastStone Image Viewer که استاد معرفی کرده یا stackoverflow (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  7 سال پیش
+35 0

2. چرا سوالات من در انجمن بی‌پاسخ می‌مانند؟

چگونه سوال بپرسیم؟

1. خودتان جستجو کنید. اگر انگلیسی بلدید در گوگل اگرنه داخل انجمن. من به شخصه به سوال تکراری سعی میکنم پاسخ ندهم. سوال تکراری یعنی من ارزشی برای وقت دیگران قائل نیستم.

وقتی سوال میپرسید یک خط اعلام کنید که کجا دنبال پاسخ گشته‌اید و به چه نتایجی رسیده‌اید. اینجوری وقت خودتان هم کمتر تلف می‌شود. دیگر کسی نمیاید شما را به همان لینک‌هایی که احتمالا دیده‌اید ارجاع دهد.

من به شخصه شاید بیشتر از 10 برابر سوال‌هایی که جواب دادم سوال‌هایی بوده که خوانده‌ام ولی جواب نداده‌ام چون مورد 1 رو رعایت نکرده بودند.

2. نحوه نگارش

با احترام سوال بپرسید. لحن طلبکارانه احتمالا باعث می‌شود کسی به سوال شما پاسخ ندهد. همچنین یکبار متن خود را بخوانید تا غلط املایی نداشته باشید. غلط املایی مشکلی‌ست که من خیلی در سایت مشاهده کرده‌ام. شاید کسی به خاطر غلط املایی به سوال شما بی اعتنایی نکند ولی یقینا راجع به سواد شما قضاوت خواهد کرد.  

3. تشکر کنید. اگر کسی پاسخی برای شما قرارداد حتما آنرا لایک کنید. حتی اگر پاسخ کمکی به شما نکرد. همین که یک نفر که شما را نمیشناسد چند ثانیه از وقت خود را به شما اختصاص داده‌است حداقل ارزش تشکری ساده‌ را دارد. حتما با لایک تشکر کنید چون بسیاری به دلیل افزایش امتیاز به سوالات پاسخ مید‌هند، اگر شما پاسخ آن‌ها را لایک نکنید احتمالا دفعه بعد به سوال شما پاسخ نخواهند داد.

من بارها اتفاق افتاده به یک سوال پاسخ داده‌ام اما پرسشگر به راه حل نرسیده و مجددا سوالی مطرح کرده ولی با لحنی که من خوشم نیامده و به همین دلیل ساده از ادامه پاسخگویی به آن فرد منصرف شده‌ام. شاید با یک لحن مودبانه‌تر آن شخص می‌توانست ساعت‌ها در وقت خود صرفه‌جویی کند.

مطمئن باشید افرادی که در انجمن فعال هستند شما را میشناسند و رفتارهای گذشته شما را به یاد می‌آورند.

4. واضح سوال بپرسید.

دقیقا ذکر کنید دارید چه کار میکنید. از چه چیزی استفاده کرده‌اید، چه errorـی میگیرید و...

تکه کد، عکس logcat و هرچیز دیگری که لازم هست رو از ابتدا که سوال می‌پرسید در اختیار قراردهید. شاید کسی جواب سوال شما را بداند ولی نتواند دقیقا مشکل شما را درک کند و حوصله هم نداشته باشد از شما بپرسد که چه کرده‌ای و کدت چیست. گذاشتن تکه کد یا عکس logcat یا توضیح کامل 100 درصد ضروری‌ست.

5. کد کامل نگذارید!

من به ندرت به کسی که 100 خط کد کپی کرده باشد کمک میکنم. حداقل کار پرسشگر اینه که قبل از سوال پرسیدن بفهمد کجای کارش ایراد دارد. نه اینکه کل کلاس را قرار بدهد تا دیگران اشکال کار را حدس بزنند. اگر فکر میکنید کل کد لازم است یا کمک زیادی میکند در یک پاسخ برای سوال خود قرار دهید و در متن سوال به آن ارجاع دهید. هیچ کس دوست نداره اولین چیزی که میبیند 100 خط کد رنگی و وحشتناک باشد.

6. بعد از اینکه پاسخ گرفتید یا خودتان به پاسخ رسیدید برگردید و پاسخ را به تاپیک سوال اضافه کنید. این کار نه تنها در آینده به خیلی‌ها کمک میکند، به شما نیز اعتباری میدهد که کمک میکند در آینده سریع‌تر به پاسخ برسید.

7. پرتوقع نباشید. از کسی نخواهید که کد شما را کامل مطالعه کند و ایراد آن را بگوید. شما باید ایراد را پیدا کنید و بعد سوال بپرسید. اینکه یک کدی دارید که ایرادی دارد سوال نیست!

نکته دیگر اینکه کد کامل نخواهید. من همیشه اگر وقت داشته باشم کد کامل میذارم ولی قرار نیست پاسخ کد کامل باشد. یک تکه کد هم لطف بزرگیست. معمولا یک اشاره یا یک لینک میتواند پاسخ سوال شما باشد. اینکه کسی کدی بگذارد و شما متوجه نشوید و سوال بپرسید هیچ ایرادی ندارد ولی از کسی نخواهید برای شما کد بزند.

8. ادبیات علمی داشته باشید. بالاتر در نحوه نگارش گفتم مودب باشید. جدای ادب خودِ ادبیات هم مهم است.

"داداش این کدِ من مشکل داره"، "دمت گرم"، "حاجی ایمیلتو بده برات کدمو بفرستم ببین مشکلش چیه" و این‌ها به هیچ‌وجه مناسب یک انجمن علمی نیست. لازم نیست مثل کلیله و دمنه نگارش کنید ولی از الفاظ بیش از حد عامیانه هم بپرهیزید. بسیاری الفاظی مثل "داداش" و "حاجی" را توهین تلقی میکنند.

9. عنوان مناسب!!

واقعا بدیهی‌ترین اصل است و متاسفانه بیشتر از نیمی از کاربران رعایت نمیکنند. من اگر مدیر انجمن باشم سوالی که در عنوانش "تو رو خدا" و "کمک" و امثالهم داشته باشد را ندیده پاک میکنم! حتی اگر خود آقای آقاجانی همچین تاپیکی را ایجاد کرده باشد!

 نمونه یک سوال استاندارد را میتوانید اینجا ببینید.

 

من به شخصه به فردی که سوال میپرسد اهمیت زیادی میدهم. وقتی کسی تمام اصول یک سوال استاندارد را رعایت کند مطمئن باشد امکان ندارد حداقل من سوالش را ببینم و بی پاسخ بگذارم. البته من که خودم هم چیز زیادی بلد نیستم. قطعا دیگران که بسیار از من متبحرتر هستند به ایشان کمک خواهند کرد. من اگر کسی باشد که قبلا به من یا دیگران کمک کرده باشد تمام سعی خودم را میکنم که پاسخش را پیدا کنم. بارها شده ساعت‌ها و حتی تلفنی با دوستان بحث کرده‌ایم و کدشان را تست کرده‌ایم تا بتوانیم به جواب برسیم. ولی این کاملا بستگی به اون فرد دارد. وقتی کسی در خصوصی از من سوالی میپرسد اول به پروفایلش میروم و میبینم قبلا به چند نفر کمک کرده. و اینکه چطور سوال پرسیده.

 

نکته آخر اینکه فقط مصرف کننده نباشید. من روزهای اولم داخل انجمن دوست داشتم بتوانم سوال جواب بدهم. از طرفی چیزی بلد نبودم. میرفتم سوال‌های ساده را گوگل میکردم و پاسخ می‌دادم. همیشه هم فکر میکردم اشتباه جواب داده‌ام (خیلی وقتها هم اشتباه میکردم و میکنم) ولی اندازه خودم به بقیه کمک میکردم. فقط مصرف کننده نباشید.

+24 0
بسیار از متنی که نوشتید لذت بردم و آنرا دقیق خواندم. خدا خیرت دهد که به نکات مهم و کاملاً صحیحی اشاره کردید. این متون آنقدر کامل و خوب هستند که باید در لیست سئوالات پر اهمیت قرار گیرد و همیشه جلوی چشم کاربران باشد. (7 سال پیش)
+6 0
خیلی از این متن خوب استفاده کردم و شاید خودم هم به بعضی از موارد توجه نمیکردم. با تشکر و آرزوی موفقیت بیشتر برای شما (7 سال پیش)
+2 0
من شخصا سعی میکنم سوالمو توی استک یا توی انجمن جستجو کنم و اگر جواب رو پیدا نکردم و مجبور شدم یه تاپیک جدید بزنم. خیلی وقت ها هم می خوام این کارو بکنم اما پشیمون میشم. اما متنی که نوشتید یه طوری هست که شاید من به عنوان یه تازه کار دیگه سوال نپرسم. در هر حال یک کسی تازه شروع کرده به خاطر ندانستن خیلی نکات یه مقدار استرس رو داره و به خاطر کار نکردن و مشکلات برنامش شاید یک حس نا امیدی پیدا کنه و به خاطر همین هم باید یه مقدار درکش کرد که بیاد بگه "تو رو خدا" یا "کمک" . اما قبول دارم که باید درباره این موضوعی که گفتید فرهنگ سازی بشه. (7 سال پیش)
+6 0
عالی بود ، من اوایل که شروع کردم بعد از هر قسمت آموزش به انجمن سر میزدم و سوالای جدید رو چک میکردم و در حد توان جواب هم می دادم ولی دیدم زیاد لایک نمیکنن بچه ها ، انگیزمو از دست دادم چون می خواستم امتیازم رو بالا ببرم ولی دیدم که فایده نداره به خاطر همین دیگه خیلی به سوالات جدید توجه نمی کنم. (7 سال پیش)
+3 0
خیلی آموزنده بود جایش خالی بود (7 سال پیش)
+3 0
عالی بود...نمیشه این تایپیک رو خوند و از کنارش راحت گذشت....سعی می کنم از این به بعد از تمامی نکته های شما استفاده کنم و ممنون از شما (7 سال پیش)
+2 0
سپاس بابت متن کامل شما. پیشنهاد میدم به عنوان راهنمای استفاده از فروم بالای فروم پین شود (7 سال پیش)
0 0
ممنون از نکات ارزنده ای که اشاره کردی . (6 سال پیش)
0 0
ممنون از مطلب فوق العادتون یه سوالی داشتم ، من تازه آموزشها رو گرفتم به نظرتون اگه تایپیکی بزنم و تجربیاتم رو تو اون بزنم باعث به هم ریختگی انجمن میشه؟ مثلا اگه به خطایی برخورد کردم و تونستم حلش کنم تو اون تایپیک خطا و راه حلم رو بنویسم. (6 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  7 سال پیش
+7 0

دوست داشتم این مطلب را یک مقدار کامل‌تر کنم. حالا که گفتیم چطور باید در یک مجموعه علمی فعالیت کنیم، بد نیست یاد بگیریم از چه افرادی باید دوری کرد و در مقابله با افراد خرابکار چه باید کرد.

برای این منظور واژه ترول یا اوباش‌گر اینترنتی را برایتان تعریف میکنم:

اوباش اینترنتی یا ترول در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می‌شود که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند. (ویکی‌پدیا)

بقیه مطلب رو عینا از ویکی برایتان کپی میکنم ولی برای خواندن متن کامل ‌لطفا به ویکی‌پدیا مراجعه کنید:

اوباش اینترنتی فردی است که در اتاق‌های گفتگو، تالارها، وب نوشتها یا تارنماهای کاربر-محور پیام‌هایی ارسال می‌کند که حاوی مطالب ناراحت‌کننده یا جنجال‌برانگیز است. در حالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می‌کنند، اوباش اینترنتی با تحریک سایرین و با پیش کشیدن بحث‌های نامربوط یا توهین آمیز، به دنبال مطرح کردن خود و متشنج کردن فضای گفتگو است.

اطلاق اوباش اینترنتی به یک کاربر بعضاً ممکن است امری نسبی باشد. به این معنی که نوشته‌های یک کاربر ممکن است از دید بخشی از کاربران یک وب گاه خراب کاری و اوباشی گری تلقی شود ولی همان نوشته‌ها از دیدگاه عده‌ای دیگر، سازنده و مفید باشد. در این موارد معمولاً موضوع به اختلاف نظر میان افراد و لحن گوینده برمیگردد. تشخیص نهایی اینکه چه نوشته‌ای تخریبگرانه و چه کاربری اوباش اینترنتی است با مدیر وبگاه یا تالار گفتگو است. جریمه کاربر خاطی می‌تواند محدود شدن استفاده از امکانات سایت یا مسدود شدن کامل حساب کاربری یا حتی وارد شدن آی پی کاربر در لیست سیاه باشد.

یکی از چالش‌های دائمی دارندگان وب گاه‌ها و تالارهای گفتگو مقابله با خرابکاری و در عین حال برقراری آزادی بیان است. آزادی بی حد و حصر باعث تحمل اوباش‌ها می‌شود و در نهایت به برهم خوردن فضای آرام گفتگو می‌انجامد و از طرفی کنترل و حذف انتقادات هم به دیکتاتوری ختم می‌گردد. یکی از تکنیک‌های بازدارنده‌ای که سایت‌های شناخته شده نظیر فیس بوک، بلاگر و غیره برای مقابله با خرابکاری انجام می‌دهند محدود کردن امکان فعالیت به کاربران ثبت نام کرده است. با این روش آمار خرابکاری تا حدی کاهش می‌یابد چرا که خرابکاری را مشکل تر و ردیابی کاربر خاطی را آسان تر می‌کند.

ذکر این نکته ضروری است که اوباشی‌گری اینترنتی یک رفتار است و اوباش اینترنتی لزوماً این رفتار را تمام مدت و در همه سایت‌ها بروز نمی‌دهد. ممکن است یک کاربر که در ابتدا رفتار سازنده داشته است برای مدتی از خود رفتار تخریب گرانه نشان دهد؛ لذا عبارت اوباش اینترنتی یک برچسب قطعی نیست، بلکه مقطعی و وابسته به موقعیت است.

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های اوباشی گری در اینترنت استفاده از مغالطه حملهٔ شخصی است. به این معنی که در بحث با کاربری دیگر به جای آنکه استدلال او را تحلیل کنیم، نیت و شخصیت خود او را زیر سؤال برده یا با انگ زدن و فحاشی او را تحریک به مقابله به مثل کنیم.

اصطلاح شناخته شده‌ای در فضای وب وجود دارد که در مواجهه با خرابکاری اوباش اینترنتی و برای آرام کردن سایر کاربران به کار برده می‌شود. در مواردی که کاربری با سوءنیت قصد تحریک سایرین را دارد، معمولاً از سوی کاربران باتجربه گفته می‌شود که «اوباش را محل نده!» یا «اوباش را نادیده بگیر!» (به انگلیسی: !Don't feed the troll)

علت این است که قصد یک اوباش اینترنتی تنها ایجاد تشنج و تحریک سایرین برای جلب توجه است، نه ایجاد بحث سازنده. برخی کاربران گمان می‌کنند که با پاسخ دادن مؤدبانه، استدلال و درخواست از این افراد برای تصحیح رفتارشان می‌توانند آنها را اصلاح کنند. با وجود اینکه ممکن است بعضاً کاربران دیگر، بحثی که به قصد ایجاد تشنج شروع شده است را به سمت و سوی درستی هدایت کنند، اما در بیشتر موارد پاسخ دادن به این‌گونه افراد به تشنج و درگیری بیشتر می‌انجامد و اوباش اینترنتی نیز از لحاظ روانی به ادامه کار تشویق می‌شوند، در حالی که بی‌اعتنایی به خرابکاری این افراد و وانهادن آنها به مدیران وب‌گاه آنها را از ادامه این کار خسته و منصرف می‌کند.

منبع: ویکی‌پدیا


پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .