آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

طراحی (آموزشی - آپدیت دی 95)

Rabbit  8 سال پیش  7 سال پیش
+100 0

یکی از مهمترین مسئله‌ها در طراحی اپلیکیشن توجه به طراحی اصولی و درست اونه.

من یکسری از نکاتی که خودم همیشه رعایت میکنم رو اینجا براتون لیست میکنم. بقیه هم اگه دوست دارید مشارکت کنید و ایده‌ها و نکاتی که همیشه رعایت میکنید رو بگید.

همچنین قصد دارم تو آینده نه چندان نزدیک! یکسری آموزش ویدیویی رایگان از همین حرفا درست کنم، اگه پیشنهاد تدوین دارید تو کامنت‌ها بگید. 

در کل من دو جور طراحی میکنم. یا کل برنامه رو به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی میکنم و بعد میام و قسمت‌های مختلف رو تو فتوشاپ طراحی و مجددا پیاده سازی میکنم، یا اینکه اول همه چیز رو توی فتوشاپ پیاده میکنم و بعد طبق اون پیش می‌رم.

در هر دو صورت قسمت دیزاین رو در فتوشاپ انجام میدم و موقع طراحی هم به چجوری فکر نمی‌کنم. هرچی دوست داشته باشم رو می‌سازم و بعد که خواستم توی android studuio پیاده کنم غصه چجوریشو میخورم!

اولین کاری که من برای طراحی انجام میدم انتخاب تم کلی برنامه‌ست.

اینکه قرار هست برنامه تم روشن داشته باشه یا تاریک؟ از چه ترکیب رنگی میخوام استفاده بکنم؟

من ترکیب رنگی خودم رو با پالت فتوشاپ می‌سازم و کمتر از رنگ‌های آماده استفاده میکنم ولی در نهایت به نظرم خیلی فرق نمیکنه. این سایت مرجع خوبی میتونه برای رنگ باشه.

برای طراحی باید درک درستی از اینکه چی میخواید بسازید داشته باشید. مثلا بدونید از منو میخواین استفاده کنید یا از bottom bar و یا از view pager. توجه کنید که هیچ‌وقت بیش از حد از متریال‌های طراحی استفاده نکنید. مثلا اگر navigation دارید دیگه bottom bar نذارید. یک مورد دیگه هم اینه که اگر به مهارت‌های طراحی خودتون ایمان ندارید و مطالعه و سلیقه خیلی شاخصی ندارید به استاندارد‌های تعریف شده پایبند باشید. مثلا الان آخرین استاندارد متریال دیزاین هست. قطعا کسی که خودش طراحی‌هاش رو انجام میده نیازی به صحبت‌های آماتوری من نداره برای همین بقیه بحث رو با متریال و استاندار‌های شناخته شده دیگه ادامه میدم.

اگر دنبال تم متریال هستید ابتدا این لینک رو روزنامه‌وار (و با فیلترشکن!) نگاه کنید و بعد برگردید بقیه متن رو بخونید.

همونطور که می‌بینید متریال صرفا یکسری قاعده است. مثلا میگه از این مقدار سایه زیر buttonها استفاده کنید یا وقتی انگشت روی یک view نگه داشته میشه از محل نگه داشتن یک هاله تیره روی شکل قرار بگیره. تمام این نکات باعث میشه کاربر واقعا احساس کنه یک چیزی روی صفحه هست و تصور کنه چیزی بیشتر از یک صفحه دو بعدی روبروش قرار داره.

 حالا ما چجوری این کارو تو برنامه خودمون انجام بدیم؟

فرض کنیم جایی احتیاج به یک button هست. اگر شما از button پیش فرض اندروید استفاده کنید تو گوشی‌هایی با اندروید 5 به بالا فقط کافیه داخل style تم متریال رو به برنامه داده باشید. اگر android studio شما جز ورژن‌های جدید باشه خود به خود این کار رو موقع ساختن پروژه انجام داده.

حالا فرض کنیم ما بخوایم تم متریال رو روی تمام اندرویدها داشته باشیم. یا اصلا نخوایم با android studio جدید کد بزنیم. در این صورت باید از کتابخونه‌ها استفاده کنیم. مثلا اگر جایی احتیاج به یک button داریم جای اینکه از button پیش فرض استفاده کنیم از یک button تعریف شده در کتابخونه استفاده کنیم که تمام خاصیت‌های گفته شده‌ی گوگل رو داره.

یک کتابخونه معروف و stable این کتابخونه است. طبق توضیحات به پروژه‌تون اضافه‌اش کنید و جای المان‌های پیش فرض ازش استفاده کنید.

اگر مشکلی داشتید تو قسمت Issues در بالای صفحه کتابخونه سوالتون رو جستجو کنید اگر سوال مشابهی نبود، یک سوال جدید ایجاد کنید و همونجا بپرسید تا جوابتون رو بدن.

+5 0
خیلی عالیه دوست من . امیدوارم مطالب بیشتری رو اینجا برامون بزاری . به عنوان یه تازه وارد خیلی استفاده کردم . اگه امثال شما در انجمن هفته ای یه مطلب بزارن ، تنها ارزش انجمنمون چندین برابر هزینه ی پکیج آموزشی خواهد شد . اما ... (8 سال پیش)
+1 0
خیلی ممنون ... واقعا عالیه (8 سال پیش)
+1 0
طاهر جان کارت بیسته عزیز (8 سال پیش)
0 0
رابیت تو همون طاهر خودمونی تغییر هویت دادی کلک؟ :| (8 سال پیش)
+1 0
من از اول rabbit بودم D: (8 سال پیش)
0 0
خخخخ شرمنده هویت پنهانتو آشکار کردم فک کردم دوستان درجریانند رابیت جان:)) (8 سال پیش)
+1 0
نه آقا ببخشید اشتباه از من بود، منظورم ایشون بودن لینک (8 سال پیش)
0 0
بعضی عکس ها را نشون نمیده میشه دوباره بزاری ممنون (8 سال پیش)
0 0
حل شد فیلتر می خواست داداش این عکس اولی کتابخونه ای براش هست (8 سال پیش)
0 0
سلام. خیلی ممنون واقعا عالیه.لطفا ادامه بدین. (8 سال پیش)
0 0
تشکر، عالی بود (7 سال پیش)
 برای این سوال 8 پاسخ وجود دارد. مشاهده پاسخ صحیح
پاسخ به سوال 
Rabbit  8 سال پیش
+32 0

 پاسخ صحیح

تا اینجا ساده ترین المان ها مثل button و switch و اینا رو متریال کردیم.

حالا باید تمام آیکون‌های برنامه رو عوض کنید.

باز اگر خودتون دانش کافی دارید میتونید طبق سلیقه‌ پیش برید در غیر اینصورت بهتر است از یک پکیج استاندارد استفاده کنید.

همیشه دقت کنید که تمامی تصاویر داخل برنامه مثل هم باشن. اگر برای هر آیکون سراغ گوگل میرید در آخر یکسری تصویر زیبا دارید که اصلا با همدیگه جور نیستن! من خودم یک آرشیو بزرگ از آیکون دارم ولی برای هر برنامه تمام آیکون ها رو حتما از یک پکیج به خصوص انتخاب میکنم، اینجوری درگیر تناسب اندازه و شکل هم نمی‌شم. 

اگر از تم متریال استفاده میکنید توجه کنید آیکون‌هاتون این استاندار‌ها رو داشته باشه. این آیکون ست رو حتما باهاش آشنا هستید و گزینه خوبیه، هر رنگی هم خروجی میده. من خودم خیلی از این آیکون‌های فلت و رنگی رنگی یا طرح دار خوشم نمیاد ولی اگر دوست دارید میتونید از پی سی دانلود پکیج‌ها شونو دانلود کنید و استفاده کنید. بهتر از این هست که توی سایت‌های آیکون‌یاب دنبال آیکون بگردید.

تا اینجا تا حدی هوای متریال پیدا کرده کار. از اینجا به بعد باید سراغ کارهای پیچیده‌تری بریم.

در درجه اول من دیگه از لیست ویو استفاده نمیکنم و حتما recycler view استفاده میکنم. دلیلش کتابخونه‌های بهتر و جدیدتر برای ریسایکلر ویو هست. 

مثلا تصویر زیر رو نگاه کنید:

قسمتی که غیب میشه رو دوست ندارم ولی وقتی روی لیست حرکت میکنه یک انیمیشن رفت و برگشتی داره که کتابخونه‌ی یه چیزی شبیه این برای اندروید وجود داره. یا اینکه با اسکرول کردن قسمت بالایی یا همون تولبار کوچیک میشه.

مورد بعدی استفاده از card view هست. که توی اندروید 5 به بعد زیبایی خاصی به برنامه میده.  دیجی‌کالا یه نمونه خوب استفاده از CardViewـه. آموزش این دوتا ویو آخری رو اینجا بخونید.

حالا با کتابخونه هیجان انگیز Observable View میتونید کلی لیست زیبا درست کنید. پیشنهاد میکنم حتی اگه نیاز ندارید یکجوری یکی از لیست‌های این کتابخونه رو تو برنامه‌تون بگنجونید چون یجورایی الان روی بورس هستن اینجور طراحی‌ها!

0 0
rabit جان چطوری از این کتابخونه استفاده کنیم میشه یخورده بیشتر توضیح بدی؟ لینک (8 سال پیش)
+2 0
داخل فایل‌های پروژه یک فایل هست به اسم sample تمام موارد رو پیاده سازی کرده. میتونید همون کدهارو کپی کنید و تغییر بدید. (8 سال پیش)
0 0
این عکس دومی که سفیده با چی ساخته شده؟؟ (8 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  8 سال پیش
+28 0

بحث بعدی دیالوگ‌هاست. دیالوگ‌های قدیمی رو با همون کتابخونه‌ای که بالا گفتم میتونید متریال کنید ولی تو طراحی جدید برای هر چیزی دیالوگ نشون داده نمیشه.

مثلا کاربر یکی از المان‌های لیست رو میخواد حذف کنه، شما نباید یک دیالوگ نشون بدید که بگه "آیا مطمئن هستید؟" 

بلکه باید به سرعت اون مورد رو حذف کنید در عوض در پایین صفحه یک پیام نشون بدید که کاربر بتونه المان حذف شده‌ رو اگه خواست برگردونه، مثل اپ Yahoo Mail. برای مثال:

همین عکس بالا برای یک پروژه گیت هاب هست که میتونید اینجا ببینید و براحتی استفاده کنید.

مورد بعدی که راجع بهش میخوام صحبت کنم، صفحه splash هست. من خودم همیشه از این صفحه‌ها استفاده میکنم. آخرین پروژه‌ام هم استفاده کردم ولی به تازگی یک مقاله خوندم که این صفحه‌ها دارن منقرض میشن و استفاده از اون‌ها اصولی نیست. اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام، اینستاگرام و گوگل پلی هم موقع شروع لوگوشون رو تو حلق کاربر فرو نمیکنن! 

دلیل‌های زیادی برای اینکه نباید از splash استفاده کرد گفته بود و من هم قانع شدم و در پروژه‌های آتی قطعا این نکته رو رعایت خواهم کرد.

0 0
احتمالا تصویر بالا که به دلیل * ظیتر** برای من قابل نمایش نیست اینه : لینک (8 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  8 سال پیش
+27 0

منو ها انواع و اقسام دارن. چند نمونه ببینیم:

     

        

و نمونه‌های خیلی بیشتر، بعضی از این‌ها کتابخونه دارن بعضی‌ها در حد ایده هستن ولی به نظر من هیچکودون به درد نمیخوره. اولا شما نباید از floatin action (اون دایره اون پایین) به جای منوی برنامه استفاده کنید. مثل مورد 3. اما میتونید مثل مورد 2 استفاده کنید. همونطور که از اسمش معلومه باید به عنوان یک اکشن در صفحه جاری استفاده شه، نه جای منو. این نکته‌ایه که خیلی‌ها رعایت نمیکنن.

نکته بعدی منویی که کج بشه، یا تا بشه یا از بالا بیاد و این‌ها شاید در یک نظر جالب باشه ولی با استفاده ازش شما روح متریال رو در برنامه‌تون از بین می‌برید. ضمن اینکه منو باید طوری باشه که برای کاربر آشنا باشه. وقتی من وارد یک برنامه متریال میشم توقع دارم با کشیدن دستم از راست به چپ منو کشویی باز بشه. حرکات موزون اضافی این وسط بی معنی و در تضاد با روح طراحی‌های امروزیه. مثلا اپ کافه بازار که اومده حالت متریال رو استفاده کرده و از طرفی المان‌های گرافیکی ios رو به‌کار برده از نظر من زیاد جالب نیست. شما اگر view pager میذارید باید با کشیدن انگشت، به چپ و راست اسکرول بشه و نیازی به کلیک نباشه و نکات زیاد دیگه که رعایت نشده.

از این حرف‌ها نتیجه میگیریم باید منوها رو استاندارد استفاده کرد. یک navigation drawer ساده کفایت میکنه. (یا view pager)

حتما توجه کنید menu برنامه سمت راست باشه! خیلی مهمه این مسئله که بسیاری از برنامه نویس‌ها رعایت نمیکنن. از دو تا منو هم ابدا استفاده نکنید. خیلی غیر حرفه‌ایه!

حالا چی کار کنیم که طراحی منو رو از حالت کسالت آور در بیاریم و یکجورایی خفن‌ش کنیم؟

کارهای ساده میشه انجام داد مثلا برای کلیک روی آیکون منو و باز و بسته شدن انیمیشن در نظر بگیرید:

برای این‌کار هم میشه از کتابخونه‌ها استفاده کرد هم خودتون به راحتی میتونید انحام بدید. به هر حال این لینک یک نمونه خوبه.

 

 

0 0
ممنون از شما ولی من متوجه منظورتون برای اینکه منو سمت راست باشه نشدم ینی نوگیشن بار سمت راست باشه یا منوی popupMenu ?اگه توضیح بدین ممنون میشم چون واقعا در گیرم نوگیشن بار از سمت راست باز شه یا چپ؟ زیر تولبار باشه یا روی تولبار بیوفته ؟ اگه راهنمایی کنید ممنون میشم (7 سال پیش)
+1 0
navigation drawer از سمت راست باز بشه و pop up menu در سمت چپ تولبار باشه. برای زیر و رو فرق نمی‌کنه هر طور که به نظرتون تو برنامه زیباتره. (7 سال پیش)
0 0
خب ممنون ولی اکثر برنامه ها نوگیشنشون از چپ باز میشه ؟ الان اینو متوجه شدم ممنون یه سوال دیگه دارم اگه لطف کنید راهنمای کنید ممنون میشم برای navigation drawer و popupMenu وقتی ایتم مینویسم سمت چپ میوفته و سمت راست نمویفته ... چرا ؟ (7 سال پیش)
0 0
متوجه سوالتون نشدم (7 سال پیش)
0 0
لینک (7 سال پیش)
0 0
توی این لینک سوالمو پرسیدم اگه ممکنه یه سر بزنید حتما متوجه میشید ممنون (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  8 سال پیش
+31 0

مورد بعدی loading هست. نمونه‌های داخل اندروید به نظر من خوبه و من شخصا از همون‌ها استفاده میکنم. ولی این کتابخونه هم هیجان انگیزه، من خودم ازش استفاده نکردم تا حالا ولی دوست دارم تو یک پروژه استفاده کنم. 

اگه به جنگولک بازی علاقه دارید اینجا پر است از انواع loading ها و progressbar های عجیب و غریب، که البته توصیه نمیشه.

             

مورد دیگه هم  Edit Text ها هستن. من خودم موافق edit text ساده با hint هستم. ولی میشه از این چیزام استفاده کرد:

لینک کتابخونه

فکر کنم دیگه ایده کلی دستتون اومده باشه. سعی کنید تا حد ممکن طراحی رو ساده نگه دارید. لازم نیست تمام المان‌های برنامه‌تون با انیمیشن باشه. مثلا برنامه اکسیر سبز رو احتمالا دیدید. انقدر انیمیشن داره که بیشتر شبیه فیلمه تا برنامه! شاید یک مدت دیدن این همه انیمیشن هیجان انگیز باشه ولی بعد از مدتی کاربر احساس میکنه وقتش داره تلف میشه، حتی در حد چند دهم ثانیه.

 

پ.ن1: راجع به ویدیوها هم لطفا نظری دارید بگید، با این توضیحات آیا اصلا لزومی داره؟ چون وقت زیادی از من میگیره و دوست دارم وقتی انجام بدم که مطمئن باشم تغییری ایجاد میکنه.

پ.ن2: همه خوشحال میشیم اگه شما هم کتابخونه‌هایی که استفاده میکنید رو معرفی کنید. یک نکته فقط از این لینک‌ها نذارید که توش 200 تا کتابخونه‌است. چون خیلی از این‌ها قدیمی هستن و اینکه معمولا تو سرچ این لینک‌ها اول میان و همه باهاشون آشنا هستن، جاش یکی دوتا کتابخونه که خودتون استفاده کردید و کاربردی هست رو معرفی کنید.

 

0 0
دمت گرم Rabbit جان اگه کتابخانه های جالب دیگه میشناسی قرار بده (8 سال پیش)
0 0
عالی بود متشکرم و اگر آموزش ها همینطور به صورت مکتوب و نوشتاری باشه خیلی یادگیریش واسه ما راحت تره چون هر وقت قسمتی ازش از یادمون بره خیلی راحت برمیگردیم با یک جستجو ساده ‍پیداش می کنیم اما واسه پیدا کردن یه نکته توی یک ویدیو باید ثانیه به ثانیه بگردیم و همینطور آماده کردنش هم واسه شما عزیزان راحت تره نسبت به ویدیو . (8 سال پیش)
0 0
عالی بود . خیلی کیف کردم (8 سال پیش)
0 0
سلام خیلی عالیه! فقط یه سوال، این کتابخانه ها رو فقط در اندروید استدیو میشه اینپورت کرد یا در اکلیپس هم میشه !؟ (8 سال پیش)
+1 0
@GANDALF اینا کتابخونه های متریال هستن پس پیاده سازیشون در اندرویداستودیو خیلی راحت تر و اصولی تره (8 سال پیش)
+2 0
اگه استفاده در IDEهای مختلف پیش‌بینی شده باشه داخل github جداگانه توضیح میده (مثلا واسه ورژن قدیمی اکلیپس). اگه هم نباشه مشکلی نیست تمام کتابخونه‌هایی که من معرفی کردم از gradle استفاده میکنند. برای استفاده gradle در اکلیپس این لینک رو بخونید. راه‌ دیگه هم اینه که کل پروژه رو دانلود (clone) کنید و به عنوان یک کتابخونه در اکلیپس ایمپورت کنید که خیلی ازش اطلاعی ندارم. (8 سال پیش)
0 0
ایول طاهر جان ترکوندی با این پستت حلالت (8 سال پیش)
0 0
Rabbit عزیز کتابخانه ای وجود داره به اسم ColorArt لینک که رنگ های یک تصویرو بر اساس تعداد پیکسل ها برای ما برمیگردونه اما یه مدتی هست که اصلا نمیشه ایمپورتش کرد مشکل از فیلترشکن هم نیست تست کردم بقیه راحت ایمپورت میشن میشه لطف کنید اگه راه دیگه ای واسه ایمپورتش وجود داره آموزش بدید ؟ تشکر (8 سال پیش)
+2 0
لینک (8 سال پیش)
0 0
سلام rabit عزیز خیلی ممنون از اموزش های بی نظیرت فقط یه سوال اونم اینه که چرا نمیشه کتاب خونه های jcenter رو به پروژه add کرد من از ع--ا--ج ش--ک--ن هم استفاده میکنم اما باز نمیتونم کتاب خونه های jcenter رو اضافه کنم یه اموزش کوچیک میذاری؟؟ (8 سال پیش)
+2 0
اگه از gradle استفاده میکنید و فیلترشکن هم دارید نباید مشکلی داشته باشید مگر اینکه کتابخونه دیگه در دسترس نباشه. برای maven هم همینطور. اگه هم کل کتابخونه رو میخواهید دانلود کنید به لینک مراجعه کنید (8 سال پیش)
+1 0
رابیت عزیز , ممنون بابت تایپیک فوق العاده کاربردیت! در رابطه با ویدئو باید بگم که خیلی از دوستان هستند ک تو این سایت از نظر فنی قوی ان ولی از نظر طراحی خیلی حرفه ای نیستن و اکثرا برنامه هاشون بخاطر همین لطمه میخوره! نکته دیگه این اموزشای استاد توی eclipse نوشته شده, یعنی مااکثرا اندروید رو با eclipse شروع کردیم! من ک خودم به شخصه خیلی سختمه سمت محیط توسعه جدیدی مثل 'اندروید استودیو' برم! مشکلی ک هست اینه ک طراحی های جدید دیگه همه با این محیط توسعه سازگارن! تو اکلیپس اگه راه میانبری هست برای این جور طراحی ها خیلی ریسکی و هزینه برداره!(از نظر وقت) نظر سنجی هم تو همین انجمن بذارین(ک گذاشتن) ک اندروید استودیو چطوره به ازای هر 5 نفر 3 نفر میگن ک کنده و باگ داره و اجرا نمیشه و این حرفا! پیشنهاد من اینه ک اگه براتون مقدوره و میخواید یه کاری برای بچه های انجمن انجام بدید یه دوره "آموزش طراحی نوین اندروید" بزارید! بنظرم این میشه اموزشای تکمیلی استاد! هر کی هم با نظر بنده موافقه لطفا بگه ک رابیت جان انگیزه شو پیدا کنه برا این کار ممنون (8 سال پیش)
+1 0
عزیز فیلمشونم درست کن عالی بود (8 سال پیش)
+1 0
سلام ممنون از کار ارزشمندتون یه سری تصاویر نشون داده نمیشن! (8 سال پیش)
+1 0
آره.مشکل از گیت هابه (8 سال پیش)
+1 0
سلام ربیت جان همه ی مطا لبتو خوندم خیلی عالی بود ممنون (8 سال پیش)
+1 0
سلام عالی بود..ممنون .. این هم یک کتابخونه برای انیمیت کردن view ها داخل پیج لینک امیدوارم مفید باشه (8 سال پیش)
+1 0
ممنون خیلی خوب بود . به نظرم اگه میتونین یکی از این لایبرری هارو اگه میتونین به طور کامل توضیح بدین تا یکم هم آشنا بشیم با منطق پشت اینجور دیزاین هایی (بدون استفاده از لایبرری ) . (8 سال پیش)
+3 0
دوستان تصاویر بخاطر فیلتر بودن سایت‌های مبدا نشون داده نمیشن. با فیلترشکن تشریف بیارید D: توضیح کامل لایبرری هم حتما در یک فرصت مناسب بحث میکنیم. فیلم هم با توضیحات دوستان فکر کنم خیلی استقبال نشه ولی باز هم به دلیل علاقه شخصی اگر وقت داشتم سعی میکنم مباحثی که متنی نمیشه گفت رو براش ویدیو بسازم. (8 سال پیش)
0 0
سلام دوست عزیز واقعا توصیه هات عالین متاسفانه اکثره اپ ها شده همش کتابخونه و انیمیشن و یه سوال دارم شما گفتید از اسپلش اسکرین استفاده نکنیم و دیگه منقرض شده از اینترو استفاده کنیم چی؟یه material intro ؟؟ بازم ممنون از مطالب مفیدتون (8 سال پیش)
+2 0
به نظرم تا حدِ ممکن بهتره استفاده نشه چون باشه هم معمولا کاربر نمیخونه و تند تند رد میکنه که واردِ برنامه شه. شاید برای اولین ورود این کار بهتر باشه: لینک (8 سال پیش)
+1 0
ممنون بابت توصیتون و لینک (8 سال پیش)
0 0
ممنونم rabbit جان، کارت عالیه، بنظرم جای آموزش های حرفه ای برای طراحی در کنار آموزش های استاد خالی بود. انشالا پر انرژی به آموزش های بعدیت ادامه بدی، ما همچنان منتظریم ... (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
ChookD1  8 سال پیش
+8 0

میدوارم همه ی بچهایی که میگند عالی بود ، در ازای تشکر Rabbit ، از اون بالا علامت لایک رو زده باشند . ما که دَینمون رو ادا کردیم. من امیدوارم در آینده شاهد پستهای اینچنینیِ بیشتری باشیم که با لایک های شما دوستان ، پا به افزایش بزاره و دوباره انجمن جانی تازه بگیره ... این پست برای مبتدیانی مثل بنده خیلی مفید بود . از اینکه وقت کردید و این پست رو گذاشتید از شما ممنونم Rabbit

+1 0
حواسم نبود به عنوان پاسخ درج شد ! خدایـــــا... امدین جون حذفش کن تورو خدا شلوغ نشه (8 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  8 سال پیش
+12 0

تا به اینجا راجع به کتابخونه‌های مختلف صحبت کردیم. در این پست میخوام راجع به طراحیِ متریال و اینکه اساسا چی هست صحبت کنم.

همونطور که تا حالا احتمالا صد بار شنیدید متریال دیزاین یکسری از قواعد و قوانین هستن که در طراحی شما باید رعایت کنید. خیلی نمیخوام راجع به این قوانین صحبت کنم چون صحبت کردن راجع بهشون خیلی practical نیست. به این معنی که لزوما دونستنشون دردی از ما دوا نمیکنه. بیشتر میخوام به این بپردازم که چطور این قوانین رو پیاده‌سازی کنیم.

متریال به معنیِ ماده‌ست. در متریال دیزاین یا طراحی متریال ما قصد داریم طوری طراحی رو انجام بدیم که کاربر حس کنه چیزی که رویِ صفحه نمایش می‌بینه واقعیه. مثلِ ماده بتونه حس کنه. فلسفه اینکه ما رویِ یک دکمه کلید میکنیم و از محلِ کلید کردنِ ما یک موجی (ripple) به سمتِ اطراف حرکت میکنه همینه که کاربر احساس کنه این کلید کردنش یک تاثیری داره و انگار که اون button یک جور ماده‌ست. راجع به ماهیتِ متریال اگه میخواین بیشتر بدونین حتما توصیه میکنم این پست رو مطالعه کنید.

از ماهیت متریال که بگذریم می‌رسیم به یکسری قوانینِ اولیه که بهتره بدونید. اگه کلِ قوانین رو علاقه دارید میتونید از مستندات گوگل مطالعه کنید. ولی کلیدی‌ترین نکته اینه که طراحی شما لایه لایه باشه.

به نحوی که کاربر احساس کنه مثلا لیستِ شما مانند یک ماده (متریال) روی صفحه اصلی قرار گرفته. برای اینکار گوگل elevation رو معرفی کرده. قبلا برای ایجادِ سایه‌ روش‌هایی بود ولی با elevation فقط کافیه مقدار بدیم. ولی استفاده از elevation نکاتی داره. مثلا از api 21 به قبل نمیشه ازش استفاده کرد. تویِ یکی از پست‌هام داخلِ وبلاگم راجع بهش صحبت کرده‌ام.

نکته مهمِ بعدی استفاده از iconهای استاندارد هستش. شما نباید هر آیکونی که به نظرتون زیباست رو داخلِ برنامه استفاده کنید و بهتره یا از آیکون‌های استاندارد مثلِ این استفاده کنید یا اینکه از یک ست آیکونِ تک رنگ استفاده کنید آیکون‌هایی مثل نمونه زیر دیگه استاندارد تلقی نمیشن:

دیگه راجع به نکات نیازی نمی‌بینم توضیح بدم. بحثِ اندازه‌هاست. مثلا fab باید از کناره‌ها اندازه‌های 16dp داشته باشه. یا مواردِ دیگه که هر کودوم رو در آموزشِ مربوط به خودش رعایت کردم که شما اگه از همون اندازه‌هایی که من در آموزش‌ها قرار میدم استفاده کنید استاندارد‌ها رعایت شده. ضمنا من اندازه‌ها رو جداگونه در dimens.xml تعریف میکنم و هرکودوم اسمِ مشخص دارن (کاری که به شما هم توصیه میکنم) بنابراین اگر راجع به اندازه‌ها نکته‌ای باشه با نگاه به همون بخش متوجه خواهید شد.

مساله مهمی که در طراحیِ متریال مطرحه اینه که شما از المان‌هایی که گوگل معرفی کرده استفاده کنید. یعنی مثلا از navigation drawerـه استاندارد استفاده کنید. که تازگی‌ها تو آنکو آموزشش رو گذاشتم. یا از fab استفاده کنید. از recyclerview به شکلی که گوگل میگه استفاده کنید. از cardview استفاده کنید و....

برخی از موارد رو آموزش دادم و به مرور همه این موارد رو یاد خواهیم گرفت.

0 0
لطفا در مورد رسایکلرویو و این که چطور میشه اسکرول نرم و تمیزی بدونه لگ داشته باشیم هم آموزش بدید ، مرسی (8 سال پیش)
0 0
خیلی عالی منتظر آموزش هاتون هستیم (7 سال پیش)
+2 0
آموزش‌ها منتشر شده و در کم کم درحالِ تکمیل شدنه: لینک (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  7 سال پیش
+9 0

یکی از المان‌های گرافیکی که میتونید برایِ برنامه استفاده کنید استفاده از tabها و viewpager هست. 

در طراحی جدید برایِ هرکاری کاربر رو به یک activity جدید نمی‌فرستیم در عوض با استفاده از fragmentها در همان اکتیویتی اطلاعات مختلف را نمایش می‌دهیم.

اگر با tabها آشنا نیستید تصویر زیر رو ببینید:

البته این تصویر متریال نیست ولی به خوبی گویایِ منظورم هست. همونطور که می‌بینید سه فرگمنت رو به طورِ یکجا داریم.

با استفاده از کتابخونه design به سادگی میتونید از این ویجت استفاده کنید. آموزش فارسی استفاده از tabها بصورت متریال دیزاین رو در این لینک میتونید مشاهده کنید.

یک راهِ حل دیگه که بیشتر در طراحی‌های ios مورد استفاده قرار میگیره استفاده از bottom navigation هست. مثلِ چیزی ک در اپلیکیشن بازار و دیوار دیدید. برایِ اینکه متوجه بشید به تصویر زیر نگاه کنید:

البته در این کتابخونه bottom bar قابلیت تعویضِ رنگ رو هم داره ولی استفاده از این امکان اختیاری‌ست. در اینجا آموزشِ فارسیِ استفاده از bottom bar رو میتونید مشاهده کنید و در برنامه‌هاتون استفاده کنید.

 

0 0
اگه میتونید لینک کتابخونه رو قرار بدید تشکر (7 سال پیش)
0 0
من از این استفاده کردم ولی یه مشکل داره و اونم اینه که متن رو کامل نشون نمیده تقریبا بیش از نصف متن معلوم نیست ممنون میشم راهنمایی کنید (7 سال پیش)
0 0
من توی آموزشی که گذاشتم با این مشکل برخورد نکردم اگر طور دیگه‌ای استفاده می‌کنید بایستی بخش issues کتابخونه رو نگاه کنید (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Rabbit  7 سال پیش
+5 0

یکی از مهمترین دارایی‌های هر طراحی نرم‌افزار لینک‌ها و مرجع‌هاییه که ازشون استفاده می‌کنه. 

پالت‌های رنگ، ست‌های آیکون، کیت‌های طراحی، سایت‌هایی برای ایده گرفتن، کتابخونه‌های طراحی و...

معمولا مدت زیادی طول می‌کشه که هرکس مجموعه‌ای دلخواه و باب میل خودش از این ملزومات گرافیکی رو بتونه جمع آوری کنه.

من هم 9 تا از با ارزش‌ترین وب‌سایت‌هایی که برای انواع کارهای طراحی سراغشون میرم رو گلچین کردم و در این جا قرار دادم. می‌تونید نگاهی بهشون بندازید، مطمئنم بعضیاشون براتون جذاب خواهند بود :)

یک توضیح فقط بدم. یکی از لینک‌هایی که معرفی کردم سایت اصلی گوگل برای طراحی متریال هست. دلیل معرفی این سایت این نبود که برای یادگرفتن متریال به این سایت بریم. توی طراحی‌های مختلف استفاده از اندازه‌ها خیلی مهمه. فاصله آیتم‌های cardview چقدر باشه؟ سایه یا ارتفاق (elevation) برای هر یک از viewها چقدر باشه؟ و....

اینا اطلاعاتیه که من از این سایت می‌گیرم و چون معمولا فراموش می‌کنم هر از چندگاهی بهش سر میزنم.


پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .