آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

بازی سازی یکنفره چگونه ممکن خواهد بود ؟

Criss  7 سال پیش  7 سال پیش
+5 0

از توضیحات و پاسخ های استاد میشه متوجه شد که آموزش های کاملا حرفه ایی و سطح بالا قرار هست تدوین بشه ، و این واقعا نمونه ایی از توانایی های استاد رو نشون میده که مستقیما میتونه این امید رو به دانشجوها بده که تهیه این آموزش ها مفید و ارزشمند هست ؛ همچنین از سوالاتی که کاربران می پرسند میشه میزان ناآشنایی اونها با بازی سازی رو حدس زد ، و اینکه بازی سازی کار یکنفره نیست ، اما اگر قرار باشه یکنفره بازی بسازیم چه محدودیت هایی داریم ؟ و چه انتخاب هایی باید داشته باشیم ؟ و اینکه چه محصولاتی با چه میزان کیفیت میتونیم خروجی بدیم ؟ و مهمترین مسئله اینکه با توجه به مخاطب های موبایل و PC ، محصول رو برای کدوم باید ساخت (که البته من مطلقا موبایل و در نظر دارم و هرگز به ساخت بازی برای PC فکر نمیکنم) و همچنین اینکه واقعا چنددرصد از شاگرد ها شرایط استفاده از این آموزش ها و کار بصورت تیمی رو دارند و چند در از اونها این شرایط رو ندارند و کار اونها بصورت تکنفره هست

از اونجایی که قرار هست آموزش ها در سطح بالایی قرار داده بشه ، در ادامه مثال ها و پیشنهادهایی رو ارائه میکنم که میتونه جالب و مفید باشه

قبل از هرچیز بیایم به محصولات جامعه فعال بازی سازی در ایران نگاهی کنیم که در حال حاضر چه بازی هایی داره روی مارکت ها برای موبایل قرار میگیره ، برای مثال بازی هایی که امسال در جشنواره بازیسازان مستقل ایران شرکت کردند و یا شرکت کنندگان در استارت آپ ویکند بازی های رایانه ای که در استان های مختلف برگزار میشه (آخرین مورد خوزستان بود) و یا محصولاتی که روی مارکت ها قرار میگیرند و یا چندتا از محصولات ایرانی که در بین بازیسازان و در فضای مجازی و سایت های مرتبط اسمی از اونها برده میشد مثلا آخرین محصول فکر میکنم کلاغ دریده باشه و قبل از اون هم فکر میکنم والیبال ایرانی بود ! این رو هم شاید جالب باشه معرفی کنم جهت یک محصول شکست خورده

با مشاهده به سطح محصولات موجود در ایران تقریبا میشه به یک دید نسبی رسید ، و حدودا میشه گفت به تنهایی هم میشه بازی ساخت و لذت برد ولی باید محدودیت هایی رو قبول کرد و یکسری انتخاب هایی براس توسعه داشت و در نهایت سعی کرد بهترین کیفیت رو ساخت ؛ با داشتن این محدودیت ها و انتخاب ها در جهت توسعه یک بازی ، در عوض شما در راه آشنایی با بازی سازی سریعتر پیش میرید و حداقل های مورد نیاز رو کسب تجربه میکنید و اینجا هست که با داشتن این حداقل ها بهتر میتونید تصمیم بگیرید که قصد دارید در بازی سازی تا کجا پیش برید ؛ از دلایلی که باعث میشه در بازی سازی سریعتر پیش برید  استفاده از انتخاب ها برای توسعه هست که میتونید به تنهایی بازی بسازید . در حالی که اگر قرار باشه با موتور های پیشرفته تر و یا بصورت سه بعدی پیش بریم این مسیر خیلی طولانی تر میشه چون مشکل اساسی در ایران پیدا کردن یک تیم هست که بشه با اونها کار کرد و واقعیت اینه که در ابتدا نیاز به تیمی داریم و به احتمال زیاد هرگز یک بازی مناسب رو یکنفره نخواهید ساخت (چون مشکل اساسی کار تیمی هست ، تشکیل یک تیم که از روی علاقه کار کنند ، جزئیات توانایی کار در تیم هم بماند) ، بنابر این هدف اکثر شاگرد ها ساخت حداقل یک بازی در ساده ترین شرایط هست ، که ساده ترین شرایط یعنی ساخت بازی بصورت یکنفره ( و البته چیزی که بیشتر از هرچیز حتی دانش فنی بالا نیاز هست کسب تجربه در این مسیر هست ، اونوقت میشه تکنفره بازی ساخت و حتی کسب درآمد کرد همونطور که نمونه هایی از اون در مارکت های داخلی هم داریم )

اولین محدودیتی که باید در نظر گرفت اینکه فقط بازی های دوبعدی ساخت ، وقتی صحبت از ساخت بازی دو بعدی میشه ، میتونیم امیدوار باشیم که یکنفره میشه حداقل در سال یک بازی مناسب و مطلوب ساخت و اگر یک تیم دونفره باشید میتونید خیلی بهتر نتیجه بگیرید و از کارخودتون لذت ببرید (متشکل از یک برنامه نویس و یک گرافیست در مورد طراحی مراحل و سایر موارد میشه همفکری کرد اما دوبخش کاملا مجزا و وقت گیر همین برنامه نویسی و تهیه Asset برای بازی هست)

در جهت ساخت بازی های دوبعدی چه چیزهایی باعث میشه که بگیم میشه به تنهایی بازی ساخت ؟ برای مثال ایده گرفتن از بازی های شرکت Ketchapp و یا همونطور که در این لینک میبینید نمونه هایی از بازی های دوبعدی (ساخته شده با AndEngine) که میشه به تنهایی ساخت و یا با یک تیم دونفره با توانایی کافی میشه نمونه هایی از Ironhide Game Studio (ساخته شده با LibGdx) یا اکثر بازی های 2D روی شبکه Steam

با مثال هایی که زدم به تنهایی با داشتن یک ایده میشه محصول رو ایجاد کرد ، برای اینکه بهتر متوجه بشیم در اواسط این پست نمونه هایی از بازی های دوبعدی همراه با معرفی موتور بازی سازی و نمونه های Asset معرفی میکنم که کار ساخت بازی رو خصوصا در جهت کسب تجربه راحتتر میکنه و با استفاده از این تجربه میتونید متوجه بشید تا چه سطح نیاز به دانش از بازی سازی دارید ، از اونجایی که بازی سازی دو بخش اساسی گرافیک و برنامه نویسی هست اگر از منابع اماده استفاده کنیم میتونیم در ادامه راه موفق باشیم که بعد از اون بحث طراحی مراحل و غیره هست .

آموزش هایی که قرار هست تدوین بشه حدود 300 ساعت خواهد بود ، من این 300 ساعت آموزش رو اینطوری میبینم : (در مورد 300 ساعت احساس میکنم دارم اشتباه میکنم اما این 300 ساعت رو یکجایی دیدم توی ذهنم مونده! ولی فرض میزاریم بر 300 ساعت )

فکر میکنم توانایی استاد این مورد رو ایجاب میکنه که آموزش ها با این سطح ارائه داده شوند ، از طرفی بیشتر دانشجوها نیازی کمتر از اون رو ممکنه داشته باشند ، که این وسط کلی از وقت هدر میره ، درواقع یجورایی بین اون چیزی که اکثر دانشجوها به عنوان ساخت بازی فکر میکنند و سرفصل های آموزشی استاد اختلاف زیادی وجود داره

مطالب فنی سطح بالا در برابر دانشجوهایی که قصد دارند بازی سازی رو یادبگیرند اما ممکنه ندونند دقیقا چی میخواهند و اکثرا تفکری نزدیک به ساخت بازی هایی مشابه انگری بیرد و نمونه های دوبعدی که در مثال آورده شد دارند تا آموزش هایی که قرار هست استاد اونهارو تدوین کنه

و اینکه این 300 ساعت آموزشی که قراره خیلی بیشتر از 300 ساعت وقت استاد رو بگیره ، نیاز به دانشجوهای علاقمند داره که در مسیر یادگیری انگیزه خودشون در مطالعه از دست ندهند (چیزی که در آموزش های اندروید دیده میشد وجود داره) که همین اختلاف بین سطح آموزش ها و بین خواسته اکثر دانشجوها هست ( البته باید برآورد شود که اکثرا چه میزان از بازی سازی رو خواستار هستند)

من خیلی دوست دارم که پیشنهاد بدم این 300 ساعت آموزش سطح بالا به چند پله شکسته بشه و پله اول به حدود 100 ساعت آموزش سطح پایین تر تغییر پیدا کنه و آموزش ها میتونه بر اساس موتور های بازی سازی دوبعدی مثل AndEngine , Libgdx و Unity باشه ، فکر میکنم قبلا صحبت هایی در انجمن بود که شاید آموزش های اولیه بازی سازی مبتنی بر OpenGL باشه و بعد از مشخص شدن اینکه دانشجو ها چیزی نزدیک به آموزش های استاد نیاز  دارند این 300 ساعت اون موقع تصمیم گرفته بشه . و البته اگر ممکنه حتما آموزش ها با اولیت بر اساس موبایل باشه (در این مورد هم باید برآورد بشه چون فکر میکنم مخاطب های بازی با پی سی در برابر مخاطبان موبایل اختلافات زیادی تابحال پیدا کرده باشند)

برای مثال اگر آموزش ها بر اساس AndEngine یا Libgdx بصورت دوبعدی باشه کدنویسی با Java پیش میره و محیط میتونه همون Eclipse و AndroidStudio باشه همچنین سختی های زیادی در کار نیست و نهایتا استفاده از یکی فیزیک 2 بعدی و البته asset هایی که کار کردن با اونها خیلی راحتتر و سریع تر هست (نمونه های بعدی : نمونه_1 و نمونه_2 و نمونه_3 و نمونه_4 و نمونه_5) توی این مثال آموزش ها سطح خیلی پایین تری دارند اما شرکت در دوره و کسب تجربه و به پایان رسیدن دوره خیلی سریع شکل میگیره و در نهایت میشه گفت اولین پله برای آموزش های سطح بالاتر و بعدی بازی میتونه هدفمندتر باشه و اینکه دانشجوها با شرکت در همین دوره میتونند مشخص کنند که به چه میزان از بازی سازی نیاز به دانش دارند که اگر نیاز باشه در دوره های بالاتر شرکت میکنند

این مورد میتونه جالب باشه که بازی سازی با Andengine تفاوت انچنانی با برنامه نویسی اندروید نداره یک کلاس G بصورت Application میتونید داشته باشید از Handler استفاده میکنید ، اکتیوتی ها در منیفست معرفی میشوند اسپلش اسکرین از توع Activity میتونید داشته باشید که یکImageView داره ،  بین اکتیوتی های مربوط به بازی Intent میزنید از لایبری هایی که قبلا استفاده میکردید میتونید استفاده کنید ، ارتباط با دیتابیس بصورت Local و استفاده از Preferences و استفاده از Socket رو بصورتی که در اندورید استفاده میکردید رو دارید ، میبینید که پیش نیاز های خیلی کمی نیاز داره ولی معایب زیادی داره و میشه گفت آینده ایی نداره ، مثلا استاد در این مورد پیشنهاد میکنند که اصلا انجین بازی رو خودمون بسازیم و یا همین مورد رو توسعه بدیم

این رو هم بگم که در برابر

 

3D Studio Max | Maya | Blender
ZBrush | MudBox
Programming ( Visual Studio, C++, C# , ... )
Photoshop
Motion Builder
...
 
 
 
 
 

ترجیح میدم موارد زیر رو استفاده کنم که کمتر و راحت تر هست و امکان استفاده بصورت یکنفره رو داره :

 Unity | LibGdx | AndEngine
Adobe Flash | Photoshop
Programming ( Java )
animestuido | Brashmonkey | Spine ( 2D animation for games )
Tiled Map Editor
 
 
 
 
 

احساس میکنم تقریبا چیزی که میخواستم گفته شد در آخر میتونید چند لینک زیر رو هم ببیند :

قدرت یونیتی در استفاده بصورت دو بعدی

ویدئویی که روی صفحه اول Libgdx قرار داره و توانایی اون رو نشون میده

نمونه فیزیک دو بعدی در بازی های دو بعدی

این لینک رو هم همینطوری میزارم چون خودم با سبک Design به این صورت خیلی لذت میبرم

و البته بدرستی متوجه نشدم که آموزش ها برای ساخت بازی های دو بعدی خواهد بود و یا سه بعدی ؟ اگر سه بعدی هست با توجه به نیازهای کسانی مثل من که هدف ساخت بازی های دو بعدی بصورت تکنفره دارند با استفاده از این آموزش ها ممکن خواهد بود ؟ و چند درصد از این آموزش ها فراتر از نیاز و خواسته ما هست ؟ چرا آموزش های دو بعدی برای موبایل در اولیت نیست ؟

در نهایت لازمه بگم از اونجایی که فکر میکنم بازی سازی یکنفره ممکن هست (به واسطه تنها برنامه نویسی و استفاده از asset های آماده ) و به بازی سازی دو بعدی علاقه دارم و نه سه بعدی ، ممکنه گفته های من کاملا یکطرفه و مخالف خواسته های سایر دوستان علاقه مند به بازی های سه بعدی و راه درست و حرفه ایی در مسیر بازی سازی باشه

0 0
راجع به : 300 ( ساعت آموزش ) اشتباه نمیکنید ، چون توی یکی از نظرات ، خود استاد گفته بودند . (7 سال پیش)
+1 0
منظور استاد از 300 ساعت مجموع چندین پکیجی است که شاید برای بازی سازی بتوان ارائه کرد و نه تنها یک پکیج، هر پکیج آموزش حداقل 40 ساعت است. (7 سال پیش)
 برای این سوال 2 پاسخ وجود دارد.
پاسخ به سوال 
کاشی زاده  7 سال پیش
+6 0

مطلبی که نوشتید رو مطالعه کردم ، بد نیست دید وسیع تری نسبت به صنعت بازی سازی داشته باشیم .

اشاره کردید که امکان بازی سازی به صورت یک نفره مقدور نیست ، اگر منظورتون ساخت بازی هایی مثل Battlefield هست که در دسته Triple A (AAA) قرار میگیرند ، خب این موضوع رو همه میدونیم که این بازی ها هم از نظر هزینه بسیار سنگین تمام میشوند و هم تعداد نفراتی که در تولید این بازی ها دخالت دارند بسیار زیاد است مثلا ممکن است تا بیش از 3000 نفر هم برسد ، هرچند شاید لزومی به این تعداد هم نباشد .
اما اگر منظورتان به طور کل هر نوع از بازی است ، این دیدگاه اشتباه است و میتوان به نمونه های زیادی اشاره کرد که توسط تیم کوچکی ساخته شدند .
اصطلاحا به این دسته indie game گفته میشه که حتی گاها از بازی های Triple A محبوب تر هستند . میتونید لیست طولانی از اسامی تولید کنندگان این نوع بازی ها را در این لینک مطالعه کنید .

بازی سازی برای موبایل خوب هست ولی تمام صنعت بازی سازی در موبایل نیست ، هرچند که تولید بازی با Unreal برای موبایل نیز مقدور است و احتمالا مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
اینکه آیا در ایران بازی سازی وجود دارد و یا موفق است بحث طولانی دارد ، اما  بازی های تولید داخلی نیز وجود دارند که در پلتفورم PC و موبایل موفق عمل کرده اند. حتی برخی از بازی ها به نمایشگاه های معتبری همچون E3 راه پیدا کردند .
اینکه بازی که اشاره کردید شکست خورده ، میتواند چندین دلیل داشته باشد ، بر خلاف ظاهر خوبی که برای این بازی پیاده سازی شده اما با کمی بررسی متوجه میشوید ، نمونه این بازی پیشتر توسط تیم های خارجی پیاده سازی شده و رایگان در اختیار عموم قرار دارد و حتی نسخه های mod آن نیز وجود دارد . این میتواند یکی از دلایل شکست باشد ، هرچند که قصد ما نقد و بررسی این محصول نیست .

سوالی که ممکن است برای بسیاری از دوسان پیش بیاید این است که آیا میتوان بازی های با کیفیت تولید کرد و یا نه باید حداقل ها اکتفا کنیم ؟
همین مسئله در تولید اپلیکیشن موبایل نیز وجود دارد و صرفا یک دیدگاه است که به هر فرد بر میگردد که آیا باید محصول با کیفیت ارائه کند یا نه.
اما از نظر فنی تولید محصول با کیفیت نیز مقدور است ، اما مطمئنا برای تولید محصول با کیفیت باید هزینه کرد ، این هزینه میتواند شامل زمان ، پول ، خلاقیت ، نیروی انسانی و... باشد .به نظر من خود ما بسیاری از  محدودیت ها را ایجاد میکنیم.

در خصوص استفاده از موتور های بازی سازی پیشرفته و ترسی که از آن دارید ، شاید بد نباشد کمی با آنها کار کنید تا دیدتان کمی تغییر کند ، بسیار از بازی های Indie با همین موتور های پیشرفته مثل Unreal , Unity و... ساخته شده است .
این موتور طوری طراحی شده اند که افراد تازه کار نیز با کمترین معلومات و با استفاده از کمترین میزان کد بازی خود را بسازند. چه بازی دو بعدی باشد و چه سه بعدی یا hybrid .
پس حتما نیازی به داشتن یک تیم برای تولید یک بازی Indie امری واجب نیست ، که در خصوص این مسئله مطمئنا در آموزش ها توضیحات لازم داده خواهد شد.
البته اگر قصد تولید بازی دو بعدی ساده را داشته باشید که با استفاده از جاوا و Open GL هم مقدور است و نیازی به موتور خاصی ندارید.

اشاره کردید به ساعات آموزش بازی سازی که 300 ساعت هست ! ، نمیدونم این میزان ساعت رو از کجا آوردید . آموزش های بازی سازی نیز مانند دیگر پکیج ها از حداقل 40 ساعت آموزش بهرمند خواهد بود و  ممکن است حتی چندین پکیج بازی سازی داشته باشیم که در خصوص مباحث تخصصی تر باشد که فعلا چیزی مشخص نیست ، اما پکیج اصلی آموزشی کامل و جامع به جهت آشنایی با بازی سازی است . که میتواند شامل مباحث مختلفی باشد .

هدف استاد از آموزش بازی سازی صرفا تولید یک بازی نیست ، هدف آشنایی دانش پذیر با صنعت و تکنیک های بازی سازی هست در غیر این صورت هرکسی با مطالعه سطحی آموزش های رایگان همین موتور Unreal و یا دیگر موتور ها میتواند بازی بسازد . پس بهتر هست دیدمان را به تولید بازی تغییر بدیم و کمی حرفه ای تر با این مسئله بر خورد کنیم. شاید اگر آموزش های اندروید uncox امروز قرار بود تدوین بشه ، خیلی از افراد تازه کار که تجربه ای در این زمینه نداشتند میگفتند چرا از Basic For Android استفاده نکنیم و چرا به خودمون زحمت بدیم ، در حالی که الان حداقل کاربران این سایت تفاوت برنامه نویسی حرفه ای رو با سرهم بندی متوجه شدند .
Andengine هم که خب صرفا موتوری ساده برای تولید بازی های دوبعدی ساده در اندروید است و در هدف اصلی ما جایی ندارد .

در ایران تفاوتی اساسی با کشور های پیشرفته در حوزه برنامه نویسی و بازی سازی وجود دارد ، تفاوت این است که در ایران ممکن است یک نفر هم برنامه نویس باشد ، هم گرافیست باشد و... اما خارج از ایران برای حتی Lip Sync نیز یک تیم متخصص وجود دارد .
چیزی که صحیح است ، هر کسی باید دانش کلی در حوزه کاری خود داشته باشد ، مثلا یک برنامه نویس Client باید از برنامه نویسی Server اطلاع داشته باشد شاید متخصص نباشد اما داشتن دانش حداقلی امری واجب است .
در بازی سازی نیز همینطور است و کسی که قصد تولید یک بازی را دارد باید از همه قسمت های آن آشنایی حداقلی داشته باشد.
حالا بعد بدست آوردن دانش کلی در خصوص مباحث میشه انتخاب کرد که در چه زمینه ای تخصصی کار کرد ، مطمئنا برای تولید asset حرفه ای باید به صورت حرفه ای وارد این حوزه شد اما ابتدا باید به این مسئله واقف بود که asset چیه و چطور باید بسازیمش.

در خصوص توانایی موتور های بازی سازی و دمو هایی که قرار دادید هم میتونید در خصوص سایر موتور ها سرچ کنید و مطمئنا مطالب بسیار جذاب تری هم خواهید دید که تصور پیاده سازی آن ها با موتور های دیگر امکان پذیر نیست در حالی که با استفاده از همین موتور های پیشرفته بسیار ساده میتوان آنها را انجام داد.

در خصوص دو بعدی ، سه بعدی یا تولید بازی های Hybrid باید صبر کنید تا بخش صفر آماده شود اما هدف آموزش این است که شما در نهایت بتوانید توانایی های لازم برای ساخت بازی را پیدا کنید ، بعد از کسب توانایی ها لازم و درک اصل موضوع این امر برای شما کار پیچیده ای نخواهد بود .

مطمئنا استاد که تجربه چندین ساله در زمینه بازی سازی در سبک ها و پلتفورم ها مختلف دارند همه موارد لازم را در نظر گرفتند و سعی در ارائه بهترین کیفیت را دارند .

+2 0
سلام در مورد 300 ساعت به نقل از استاد : از همین الان پول هاتون رو جمع کنید :) فعلاً تصمیم بر این هست که آموزش بازی سازی رو در پکیج اول با Unrean Engine 4 شروع کنیم و در چند پکیج دیگر آموزش Unity و حتی ژانر های دیگر بازی رو هم آموزش بدیم. تخمین این هست که آموزش بازی سازی بالغ بر 300 ساعت باشه و به همین دلیل در قالب چند پکیج عرضه میشه که همه پکیج ها پیش نیاز Unreal Engine 4 را خواهند داشت ( چون مسائل تکنیکی و اصول بازی سازی با آن مورد آموزش قرار خواهد گرفت ) لینک (7 سال پیش)
+3 0
سلام ، منظور استاد مجموع آموزش هایی که در خصوص بازی سازی در ژانر های مختلف ارائه خواهد شد به این ساعت و شاید بیشتر هم برسه و نه یک پکیج (7 سال پیش)
پاسخ به سوال 
Black-Knight  7 سال پیش
+3 0

دوستان برای اینکه بدونید آیا تنهایی میشه بازی ساخت که در حد بازی های درجه یک باشه میتونید به لینک زیر سر بزنید

http://digiato.com/article/2016/08/01/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-lost-soul-aside%D8%8C-%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%81/

البته هم قرار نیست همه مثل این دوست ژاپنیمون باشن ولی منظور اینه که هیچ چیز نشدنی نیست و یک مقدار پروسه کارتون طولانی میشه.قرار هم نیست تنهایی کال اف دیوتی و رزیدنت ایول و... بسازید

البته که تعداد افراد گروه اگر بیشتر از یک نفر باشه بهتر هستش و خب نتیجه بهتری میگیرید ولی همیشه تعداد نفرات دلیل بر خوب یا بد بودن بازی نیست . برای مثال بازی braid  ، limbo, super meat boy ,fez و ... توسط گروه های یک و دو نفره ساخته شده نمونه داخلی هم هست مثل41148 (بازی موبایل) ، bo و فرش و همه بازی های مهدی بهرامی که تونستن تو رقابت های بین المللی هم موفق باشن .

مهمترین بخش موفقیت بازی ایده و خلاقیت بازی و خوب پیاده کردن بازی هستش نمیگم بقیه چیزها مهم نیست ولی شما تا وقتی بازی حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشه و یا خوب پیاده سازی نشده باشه بهترین گرافیک هم داشته باشه بازم نمیتونید تحملش کنید.

من که خیلی منتظرم این پکیج بیاد و بگیرمش .امیدوارم اون چیزی که میخوام باشه.


پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .