آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

مقایسه ی کلی سه ویندوز: 7 , 8.1 , 10 برای انتخابی بهتر!

Mohammad Vp  7 سال پیش  3 سال پیش
+10 0

سلام و خسته نباشید خدمت دوستان گلم

من خیلی وقتا این سوالو تو انجمنا دیدم که میپرسن 'آقا بنظرتون کدوم ویندوز بهتره, کدومو انتخاب کنیم؟' من این تاپیک رو ایجاد کردم تا با اطلاعاتی که جمع آوری کردم کمکتون کنم... پس با من همراه باشید :D

سیستم عامل ویندوز امروزه بالغ بر 640 میلیون کاربر در سراسر جهان را دارا می‌باشد. اکثر کاربرانی که از ویندوز 7 مایکروسافت به ویندوز 8 مهاجرت کرده بودند نارضایتی‌های خاص خود را نسبت به عملکرد و اینترفیس قسمت‌های مختلف این سیستم عامل جدید ابراز نمودند. حال مایکروسافت با یک جهش بلند از ویندوز 8 به ویندوز 10 سعی در پر کردن نقاط ضعف سیستم عامل قبلی دارد. مطمئنا نسخه مورد بررسی در این مقاله که در تاریخ 21 اکتبر امسال جهت استفاده توسعه دهندگان عرضه شد تفاوت‌های بسیاری با نسخه نهایی یا Final این سیستم عامل دارد ولی بررسی همین نسخه نیز می‌تواند شما را در انتخاب مسیر پیش رو که احتمالا بازگشت به ویندوز 7 و یا به روز رسانی به ویندوز 10 است یاری کند.

بر خلاف ویندوز ۸، ویندوز ۱۰ برای دستگاه هایی طراحی شده است که کیبورد و ماوس دارند. به همین دلیل کاربران ویندوز ۷ در ورژن جدید احساس غربت نخواهند کرد. اگر کاربر ویندوز ۷ هستید از تغییرات زیادی که به وجود آمده خوشحال خواهید شد، در عین حال در یادگیری قابلیت های جدید هم مشکل خاصی نخواهید داشت...

در زیر جدیدترین نسخه‌­ی منتشر شده‌­ی سیستم‌عامل مایکروسافت را با نسخه­‌های قبلی آن، از نظر چند ویژگی خاص مقایسه کرده‌­ایم. شاید با مطالعه­‌ی آن­‌ها بتوانید بهتر تصمیم بگیرید:

1- رابط کاربری:

رابط کاربری ویندوز ۷ پس از انتشار آن در سال ۲۰۰۸، مورد استقبال بسیار زیاد کاربران قرار گرفت، آن‌ هم به دلیل به روز بودن، جذابیت داشتن و سادگی استفاده از آن.

در این نسخه، در کنار حفظ طرح کلی نسخه‌­های پیشین، ویژگی­‌های جدید و کاربردی مانند aero snap، لیست‌های پرش (jump lists) ، نوار وظیفه­‌ی پین گذاری شده و کاربر پسند، اضافه شده است.

در مقابل ویندوز ۸.۱ با طراحی کاملا جدید و ناآشنا ارائه شد و همین موضوع موجب شد تا کاربران، طراحی ظاهری ویندوز ۷ را به آن ترجیح دهند.

شکل کلاسیک منوی استارت حذف شد و به جای آن یک Metro) start screen) قرار گرفت که فقط به خاطر وسعتش توانست کاربران را گیج و سردرگم کند.

در این نسخه، پشتیبانی از چند مانیتور (نحوه استفاده از دو مونیتور همزمان) که به صورت همزمان به سیستم متصل می­‌شوند، بهبود یافته است و می­‌توان برای هر صفحه تنظیمات جداگانه­‌ای انجام داد. به علاوه هر صفحه start bar مربوط به خود را دارد که نشان می‌دهد، چه برنامه­‌ای در آن مانیتور در حال اجراست.

ویندوز ۱۰، مشکلات و نواقص windows 8.1 را پوشش داده و آن­‌ها را برطرف کرده است. (منوی استارت به حالت قبلی برگشته و تاحدودی نیز کامل­‌تر شده است).

قسمت­‌هایی از منو به صورت Live tiles نمایش می‌یابند و امکان نمایش منو به صورت تمام صفحه نیز وجود دارد.

در منوی استارت برنامه‌­ها و اپلیکیشن­‌های استفاده شده، به ترتیب نمایش داده می‌­شوند. این ویژگی قبلا در ویندوز ۷ نیز وجود داشت.

یکی دیگر از ویژگی­‌های اصلی ویندوز ۱۰، Continuum است. این ویژگی موجب تطبیق رابط کاربری در دستگاه‌­هایی که از این ویندوز در آن­ها استفاده شده، می­‌شود. به علاوه موجب تعامل متقابل و طراحی ظاهری یکسان در دستگاه­‌هایی مانند موبایل‌ها، تبلت‌­ها، لپ­‌تاپ­‌ها و کامپیوترهای شخصی می‌شود.

2- ویژگی‌ها و عملکرد:(شایدم یکم معایب!)

با این که مشکلاتی در خصوص رابط کاربری وجود دارد، در ویندوز ۸.۱ ویژگی ‘Hyperboot’ و ‘Instant Go’ معرفی شده است. این ویژگی‌­ها به کاربران اجازه می­‌دهد تا برای شروع یا ادامه­‌ی فعالیت‌­های مورد نظر خود، سرعت عمل بیشتری داشته باشند. در ویندوز ۱۰ این قابلیت بهبود یافته است و این بدین معناست که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دستگاه‌ها به حالت قبلی خود باز می‌گردند.

هر دوی این سیستم عامل­‌ها به OneDrive مجهز شده­‌اند. با این ویژگی، ذخیره فایل­‌ها در فضای ابری به وسیله­‌ی File Explorer، راحت‌­تر شده است.

این ویژگی در windows 7 وجود ندارد!

Cortana (ابزاری است که به عنوان دستیار شخصی و برای رقابت با Siri شرکت اپل طراحی شده است) یکی از نرم­‌افزارهای موجود در ویندوز ۱۰ که در اختیار شما قرار گرفته است. با این که این نرم­‌افزار هنوز کامل نشده، اما کاربران را قادر می‌­سازد تا از طریق گفتار، اقدامات و جستجوهای مورد نظر خود را انجام دهند.

به علاوه windows 10 با قرار دادن یک مرورگر پیش فرض جدید در خود، نشان داده که در زندگی چیزی فراتر از Internet Explorer نیز وجود دارد. مرورگری توسعه یافته و کم حجم به نام Edge؛ این مرورگر دارای ویژگی‌­های جدیدی مانند همگام سازی با Cortana ، reading mode و annotation tools است.

از لحاظ عملکرد، تفاوت اندکی بین ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ وجود دارد و کاربرانی که از دستگاه‌های هوشمند و مدرن استفاده می‌کنند، بعید است که متوجه تغییرات عمده­‌ای شده باشند. با این حال گنجانده شدن DirectX 12 در ویندوز ۱۰، موجب ارائه‌­ی عملکرد برتر گرافیکی سه بعدی شده و به توسعه دهندگان قدرت کنترل و مانور بیشتری داده است.

تغییرات در مسیر حرکت:

در ویندوز 10 اگر شما بخواهید پوشه Documnets را باز کنید باید روی آیکون آن در قسمت بالایی منوی استارت کلیک کنید، چیزی که در ویندوز 7 در سمت راست و بالای منوی استارت قرار گرفته بود. اگر نشانگر ماوس را لحظاتی روی پوشه Document نگه دارید در سمت راست تعدادی لوکیشن که بیشترین مرور را از طرف شما داشته‌اند ظاهر می‌شوند.

مسیر حرکت کاربران نیز تفاوت‌هایی با ویندوز 7 دارد. در ویندوز 10 با کلیک بر روی ویندوز اکسپلورر وارد فضایی به اسم Home خواهید شد که بعدا درباره آن بیشتر خواهیم گفت. در این مورد نمی‌توان به قاطعیت نظر داد که ویندوز 7 بهتر است یا 10 ولی اکثریت کاربران پس از مدتی به شیوه جدید عادت خواهند کرد.

All apps، متفاوت تر از قبل :

در منوی استارت ویندوز 7 قسمت All programs جایی بود که یک لیست بلندبالا از همه نرم‌افزارهای نصب شده بر روی رایانه را برای کاربر به نمایش می‌گذاشت. در ویندوز 10 و در نسخه Technical Preview نام این قسمت به All apps تغییر یافته و متعاقب آن کاشی‌ها که در رابط کاربری مترو نقش اصلی را ایفا می‌کردند جای آیکون‌های نرم‌افزاری قدیم را پر کرده‌اند. هرچند این تغییر از نظر گرافیکی بسیار زیباتر جلوه می‌کند ولی یک محیط پر از کاشی‌های غیرقابل حذف مطمئنا خوشایند عده‌ای نخواهد بود.

جست‌وجو، کماکان یکی از نقاط ضعف:

بسیاری از کاربران ویندوز 8 از نحوه جست‌وجو در این سیستم عامل ناراضی بودند. در ویندوز 8 و تحت تنظیمات پیش‌فرض جست‌و‌جو بخشی از زمان جست‌وجو صرف فرستادن اطلاعات به مایکروسافت جهت بهبود تجربه خرید آنلاین کاربران می‌شد، چیزی که در میان اکثریت کاربران ایرانی بسیار بیهوده به نظر می‌رسید. در ویندوز 10 نیز این مشکل کماکان ادامه دارد و حتی در بعضی موارد تشدید نیز شده است. به طوری که اگر شما عبارت "flugelhorn" را جست‌وجو کنید علاوه بر نتیجه دلخواه یک جست‌وجوی آنلاین بینگ نیز مشاهده خواهید کرد. البته احتمال این که این قابلیت تا رسیدن نسخه نهایی دچار تغییرات شود بسیار بالاست.

دم دست نبودن Libraries:

یکی دیگر از نقاط ضعف ویندوز 8 نسبت به ویندوز 7 عدم وجود Libraries بود. در ویندوز 10 اما هرچند Libraries تعبیه شده است اما پیدا کردن آن به راحتی باز کردن فایل اکسپلورر نیست (همان کاری که در ویندوز 7 انجام می‌دادیم) بلکه کاربر را سرگردان خواهد ساخت، از سوی دیگر  قسمت Librariesدر ساختار ویندوز 10 دیگر آن کاربرد قبل را نخواهد داشت و به احتمال زیاد دست نخورده باقی خواهد ماند.

فایل اکسپلورر، شاید که جدید و بهبود یافته:

همانطور که گفته شد در ویندوز ده بعد از باز کردن فایل اکسپلورر شما وارد فضایی به نام Home خواهید شد. فضای Home یک فضای فیزیکی مشخص و جدا نیست بلکه متشکل از تعداد زیادی پوشه و فضای دیگر در ساختار هارد دیسک شماست. در نسخه آزمایشی فعلی چیز خاصی مشخص نیست، فایل اکسپلورر می‌تواند به یک فضای دیگر به نام This PC منتهی شود و یا حتی یک درایو را باز کند. تنها چیزی که فعلا مشخص است تغییرات اساسی در این قسمت می‌باشد، تغییراتی که می‌تواند در نسخه نهایی بسیار جذاب و کاربردی و یا ناامید کننده باشند.

گجت‌ها:

گجت‌ها برای اولین بار در ویندوز ویستا در اختیار کاربران قرار گرفتند، سپس در ویندوز 7 به جزء بسیار مفید و تا حدی زیبای ویندوز بدل شدند تا این که مایکروسافت در پی مشکلات امنیتی در اکتبر 2011 تصمیم به از بین بردن آن‌ها کرد. مشکلات امنیتی از یک سو و وجود کاشی‌ها و رابط کاربری مترو که می‌توان گفت حد واسط میان آیکون و گجت بودند از سوی دیگر باعث شد تا گجت‌ها از ساختار ویندوز 8 حذف شوند.

در ویندوز ده گجت‌ها دوباره پا به میدان گذاشته‌اند، اما این بار با نام و کاربرد جدیدتر. مایکروسافت اصرار دارد که گجت‌های ویندوز ده را Metro Tile بنامد و آن‌ها را کاملا جدا از چیزی که اکثریت کاربران ویندوز 8 می‌شناسند معرفی کند. با این حال هنوز هم درباره بازده کاشی‌هایی که تا این حد کوچک شده‌اند جای شک و شبهه باقی ست.

کنترل پنل:

کنترل پنل ویندوز 7 را هیچکس فراموش نمی‌کند. با تمام کاربردهایش گاهی به دلیل گستردگی زیرمجموعه‌ها بسیار آزاردهنده به نظر می‌رسید، مخصوصا وقتی کاربر با نام دقیق ابزار مورد نیازش آشنایی نداشت تا با جست‌وجو به آن قسمت برسد.

تنظیمات رایانه (PC Settings)، کنترل پنلی در کار نیست:

اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که از ویندوز 8 استفاده نکرده‌اند باید گفت که تجربه کار با یک تلاش نیمه سریع و پرداخت نشده برای انتقال تمام جزئیات کنترل پنل به رابط مترو را از دست داده‌اید. کاری که مایکروسافت در ویندوز 8 در قبال کنترل پنل انجام داد نقاط ضعف و قوت بسیاری داشت ولی ایده‌ی کلی جالب به نظر می‌رسید.

در ویندوز ده نیز این روند هنوز آن‌چنان که باید و شاید تکمیل نشده ولی بسیار بهتر و پربازده‌تر از نمونه به کار برده شده در ویندوز 8  به نظر می‌رسد. اگر در منوی استارت جدید ویندوز 10 روی کلید Start و سپس PC Settings کلیک کنید چیزی همانند آن‌چه بالا در تصویر می‌بینید روی دسکتاپ شما خواهد نشست. این قسمت جدید که تنظیمات رایانه نام دارد جایگزین کنترل پنل قدیمی شده است و در موارد بسیاری کاربردی‌تر به نظر می‌آید.

از آن‌جا که تنظیمات رایانه هنوز چند قسمت از گزینه‌های تنظیمات کنترل پنل قدیمی را با خود به همراه ندارد کنترل پنل قدیمی همچنان در دسترس است. برای یافتن آن کافی‌ست در همان مسیر یاد شده روی کلید Start راست کلیک کنید.

با تمام این اوصاف طی گردشی که در PC Settings داشتم تقریبا هیچ مورد خاصی برنخوردم که قبلا به واسطه کنترل پنل امکان دسترسی به آن را داشتم و الان دیگر نداشته باشم. در صورت بهبود نقاط ضعف بسیار ریز و تکمیل تمامی گزینه‌ها در نسخه نهایی قسمت تنظیمات رایانه بسیار تا بسیار کاربردی‌تر از کنترل پنل خواهد بود.

تنظیمات فایل‌ها و پوشه‌ها، ورژن‌های قدیمی (Previous Versions):

یکی از بزرگترین اشتباهات در طراحی ویندوز 8 جایگزینی گزینه گمراه کننده deprecation با گزینه بسیار کاربردی و یوزرفرندلی Previous Versions بود که برای استفاده در پوشه‌ها و فایل‌های رایانه برای کاربران بسیاری حائز اهمیت بود، هرچند که بسیاری دیگر نیز زیاد به این مطلب اهمیتی نمی‌دادند و از آن استفاده نمی‌کردند.

حال اگر عدم استفاده از ویندوز 8 به خاطر نبود Previous Versions در طراحی آن بوده، می‌توانید امیدوار باشید چرا که در نسخه آزمایشی ویندوز ده این گزینه همانند ویندوز 7 قابل استفاده است.

3- امنیت : 

با انتشار ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱، شرکت مایکروسافت به صورت قابل توجهی تنظیمات امنیتی آنلاین و دستگاه‌های خود را از طریق دو ویژگی جدید و کلیدی افزایش داده تا از تهدیدات امنیتی بالقوه جلوگیری کند.

 ویندوز ۱۰ شما را قادر می‌سازد از اثر انگشت، اسکن عنبیه یا اسکن چهره، به جای کلمه‌ی عبور استفاده کنید. برای استفاده از این ویژگی جدید که ‘Windows Hello’ نام دارد، باید دستگاه‌ها از سخت‌افزار سازگار شده با این ویژگی، استفاده کنند.

دومین مورد، ‘Passport’ نام دارد. این ویژگی ویندوز را قادر می‌سازد تا با تایید هویت شما، اجازه‌ی دسترسی به برخی از سایت‌ها را برای شما صادر کند. این کار ریسک به خطر افتادن و لو رفتن کلمه‌ی عبور را کاهش می‌دهد.

ویندوز ۷ و ۸.۱ در حال حاضر از نظر امنیتی، در سطح مطلوبی قرار دارند اما ویندوز ۱۰ با این ویژگی‌های جدید، برای مقابله با تهدیدات امنیتی همیشه در حال تغییر، بهتر از سایر نسخه‌های ویندوز است.

4- پــشتیبانی :

شرکت مایکروسافت قصد دارد تا پایان دهه‌ی دوم میلادی، پشتیبانی از هر سه نسخه‌ی سیستم‌عامل خود را ادامه دهد. طبیعتا ویندوز ۷ که از دو نسخه‌ی دیگر قدیمی‌تر است، اولین گزینه برای حذف از این مجموعه خواهد بود.

پشتیبانی از نسخه‌های ویندوز در تاریخ‌های مشخص شده‌ی زیر، به پایان خواهد رسید:

ویندوز ۷ (سرویس پک ۱): ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰

ویندوز ۸.۱: ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳

ویندوز ۱۰: ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵

نتـــــــــــــــــیجه‌گیری:

ویندوز ۱۰ در مقایسه با ویندوز ۸.۱ و ۷، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات جدید را فرآهم آورده است. به علاوه، رابط کاربری در این نسخه بسیار بهبود یافته است. با وجود این‌که، این سیستم عامل کامل نیست و از نظر عملکرد و کارایی تفاوت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسخه‌ی قبلی نداشته اما بهبود شیوه‌ی برقراری ارتباط با کاربران، امنیت و امکان دسترسی آسان در دستگاه‌هایی که از ویندوز ۱۰ در آن‌ها استفاده شده است، موجب شد تا به مناسب‌ترین جایگزین برای ویندوز ۷، مبدل شود.

رویای شرکت مایکروسافت برای ایجاد یک سیستم‌عامل زیبا، جذاب و کاربر‌پسند، با انتشار این نسخه حقیقت یافت و به خاطر امکان دانلود و ارتقاء رایگان این سیستم‌عامل تا ۲۹ جولای ۲۰۱۶ و همچنین تلاش‌های ارزشمند و سخت کوشانه‌ی تولیدکنندگان، به نرم‌افزاری دست‌ اول و محبوب تبدیل شده است.

ولی همچنان به دلیل کامل نشدن ویندوز 10 و مشکلات جزیی , خیلی از کاربران هنوز ویندوز 7 رو ترجیح میدهند!

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

خوب این هم از مقاله ایی که از براتون جمع آوری کرده بودم :) امیدوارم لذت برده باشید !

به عنوان نظرشخصی خودم میتونم بگم ویندوز 10 واقعا از لحاظ سرعت و کیفیت خیلی عالیه ولی هنوز با برخی از نرم افزار ها کمی مشکلات داره که فکر میکنم در نسخه نهایی این ویندوز این مشکلات برطرف خواهند شد! 

ولی نرم افزار های eclips و 3DMAX2014 رو تقریبا بدون هیچ مشکلی در ویندوز 10 دارم و درحال استفاده اونها هستم! (جنی موشن هم بدون هیچ مشکلی کار میکنه)ولی بهتره تا نهایی شدن ویندوز10 برای کار با 3DMAX از ویندوز 7استفاده کنید تا به مشکلی بر نخورید!

امیدوارم از خواندن این مطالب لذت برده باشید.

شاد و سربلند باشید ...

+1 0
ممنون از زحماتت محمد عزیز همونطور ک گفتین ویندوز 10 وقتی رویای مایکروسافت رو تحقق میبخشه ک نسخه final و کاملش عرضه بشه (7 سال پیش)
0 0
راستی من یه مشکل با این ویندوز دارم روی لب تاپم نسخه ای ک کارخونش روش نصب کرده بود 7 بود و وقتی ویندوز نسخه بالاتر روش نصب میکنم کارت صداش عمل نمیکنه الان میگی خب مرد حسابی درایوراشو نصب کن :) نصب کردم حتی آخرین ورژن درایوراشم دانلود کردم و اونارم نصب کردم خواستم ببینم از راه دیگه ای نمیشه کاری براش بکنم؟ (7 سال پیش)
0 0
ویندوز 10 که نصب کردی به این مشکل خوردی؟ اگه اره ببین این لینک شاید بتونه کمکت کنه : لینک (7 سال پیش)
+1 0
اگه اشتباه نکنم اینم فارسیشه : لینک (7 سال پیش)
+1 0
ممنون دوست گرامی... (7 سال پیش)
+2 0
بسیار کامل، زیبا و ارزشمند بود. ممنون. (3 سال پیش)
 برای این سوال پاسخی وجود ندارد.

پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .