آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

طریقه نصب Linux بر روی ویندوز 10 با استفاده از WSL

uncocoder  5 سال پیش  4 سال پیش
+51 0

WSL چیست؟

WSL - Windows Subsystem for Linux یک ابزار قدرتمند در ویندوز 10 هست که می تونید بدون راه اندازی هیچ ماشین مجازی، چند Distro رایج و معروف رو به طریقی بسیار ساده بر روی ویندوز پیاده سازی کنید.

Distro های رایج قابل نصب در Microsoft Store Distro های رایج قابل نصب در Microsoft Store

چندین ابزار مختلف برای راه اندازی یک سیستم مبتنی بر لینوکس بر روی ویندوز وجود داره اما WSL نزدیکترین ارتباط رو با لینوکس برقرار می کنه و از هر نظر بهتر از ابزارهای دیگه عمل می کنه.

البته توجه داشته باشید که طبیعتاً ماشین های مجازی بحث کاملاً متفاوتی هستند و WSL چیزی شبیه Cygwin هست. با این تفاوت که بسیاری از Binary هایی که برای Linux هستند، ممکنه توسط Cygwin به درستی اجرا نشن که در مورد WSL کاملاً موضوع برعکسه و بسیار تطابق بالایی با معماری لینوکس برقرار شده.

نکته بسیار بسیار جالب این هست که بدون کوچکترین تغییری ( همانند کاری که در Cygwin امکان پذیر هست ) می تونید تمام Drive های ویندوزتون رو داشته باشید و بدون نیاز به mount کردن دستی از اونها استفاده کنید.

نمونه ای از کد اجرا شده در cmd ویندوز توسط Bash نمونه ای از کد اجرا شده در cmd ویندوز توسط Bash
امکان کار کردن همزمان با Distro های نصب شده، بدون تداخل و مشکل امکان کار کردن همزمان با Distro های نصب شده، بدون تداخل و مشکل

کاربردش چیست؟

طبیعتاً چنین ابزاری برای تست نرم افزارهای توسعه داده شده در Linux بسیار مفیده ولی من هنوز با این روش سعی در تولید کردن یک LAMP Stack یا LEMP Stack نکردم چون ترجیح می دم برای این کارها از Virtual Machine یا Docker استفاده کنم. اما بعید نیست که برای این موارد هم کاربرد داشته باشه.

از طرف دیگه به شرطی که Docker روی سیستم ویندوزی شما نصب باشه، امکان استفاده از Docker هم در این سیستم ها برقرار هست، اما توجه داشته باشیم که ذاتاً ویندوز File Permission مثل Linux نداره و در صورت استفاده از درایو های Mount شده در ویندوز، نباید انتظار داشته باشید File Permission های لینوکس حفظ بشه.

قطعاً برای آزمایش کردن دستورات لینوکس و مسلط شدن به اونها هم می تونه گزینه بسیار مفیدی باشه.

حتماً توجه داریم که این نسخه ها بدون UI هستند و فقط در سطح Shell امکان تعامل با اونها وجود داره.

طریقه نصب

+3 0
با این قابلیت میشه apache و php رو مستقلا رو اوبنتو کنار ویندوز بالا اورد. قابلیت خیلی خوبی است (5 سال پیش)
+3 0
دست شما درد نکنه استاد، خیلی خوب و کاربردی بود، منتها به نظرم امکان اضافه کردن قابلیت محیط گرافیکی به این سیستم عامل های لینوکسی در ویندوز هم وجود داره. شاید مبحث جداگانه ای بخواهد. (5 سال پیش)
+2 0
مثل همیشه کامل و دلچسب. یه دونه ای مهندس. (5 سال پیش)
+1 0
عالی بود، خیلی هم کارامد (5 سال پیش)
+1 0
خیلی کارآمد بود. ممنون. (4 سال پیش)
+1 0
برای شروع کار با لینوکس می تونه گزینه ی خوبی باشه ؟ چون اینطور که من برداشت کردم محیط گرافیکی لینوکس رو نداریم! (4 سال پیش)
+2 0
نظر تنها برای یادگیری دستورات لینوکس و آشنا شدن با محیط Command Line و تست اجرای برنامه تولید شده در ویندوز برای لینوکس مفید است. (4 سال پیش)