آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

چگونه یک پروژه را قیمت گذاری کنیم؟ (آموزشی)

Rabbit  7 سال پیش  4 سال پیش
+35 0

ابتدا دقیق راجع به کار سوال کنید و بیشتر جزئیات رو بپرسید و در جلسه توجیهی که برای توضیح طرح هست به هیچ وجه قیمت ندید.

بعدا حساب کنید این کار چقدر از وقت شما رو میگیره. مثلا حساب میکنید 200 ساعت از وقت شما رو میگیره.

بعد بایستی به تخصص خودتون نگاه کنید و برای هر ساعت کارتون ارزشی تعیین کنید. فرض میکنیم برنامه نویس تازه‌کار هستید و این قیمت 15 هزار تومان برای ساعت هست.

با این حساب شما برای این پروژه بایستی 6 میلیون تومان درخواست بدید. که البته من توصیه میکنم 10 درصد بالاتر بگید چون همیشه بیشتر از زمانی که محاسبه کرده‌اید وقت صرف خواهد شد.

مهم: توجه کنید دقیقا بپرسید چه چیزهایی میخواهند، چون بسیاری از کارفرماها حین کار خورده فرمایشاتی به پروژه اضافه میکنند که ممکنه بعضا یک تا چند روز از شما وقت بگیره و در ازاش حاضر نخواهند شد هزینه‌ای پرداخت کنند. تمام جزئیات رو قبل از شروع بررسی کنید و بعد ساعت رو محاسبه کنید.

همچنین حتما از قبل شرط بکنید که هرچیزی مضاف بر چیزی که در جلسه توجیهی مطرح شده بخوان، باید توسط شما بررسی شه و هزینه جداگانه‌ای خواهد داشت.

روی جزئیات دقت زیادی بکنید. یک وقت هست کارفرما یک چیزی در ذهن داره که نمیتونه درست بیان کنه و داخل کار شما متوجه میشید. برای مثال سیستم ثبت نام و login رو خیلی ساده شاید بگه "کاربر بتونه وارد برنامه بشه و برنامه رو به دوستاش معرفی کنه" ولی توی ذهنش یک سیستمی باشه که افراد بتونن با کد خاص خودشون اپلیکیشن رو معرفی کنن و هرکس یکی رو معرفی میکنه امتیازی بگیره. این وظیفه شماست که به طور دقیق این جزئیات رو بپرسید و براساس اون زمانبندی پروژه رو انجام بدید.

در خصوص سورس کد هم بستگی به نوع پروژه داره. قبلا گفته بودم برای سورس نباید مبلغ اضافی درخواست کرد ولی این مسئله همیشه صادق نیست. خیلی وقت‌ها پروژه خیلی وقت گیره ولی قرار هست در بلند مدت امکانات مختلفی بهش اضافه بشه و به شکلی کار مدت داری هست براتون. شما قبول می‌کنید انجام بدید چون میدونید وقتی اصل کار تموم بشه اضافه کردن قابلیت‌ها وقت کمتری ازتون میگیره. در اینصورت شما ترجیح میدید سورس پیش خودتون بمونه و برای تحویلش منطقیه که هزینه‌ای رو طلب کنید. به طور کلی سناریو‌های زیادی رو میشه گفت برای وقتی که باید سورس رو تحویل داد یا نباید تحویل داد، تشخیص این مسئله با شماست (تو کامنتا هم میتونید بپرسید و نظر دوستان رو بپرسید). اما قیمتی که برای سورس در نظر گرفته میشه به نظر بین 30 تا 50 درصد قیمت کل پروژه عدد معقولیه که 50 درصد برای پروژه‌های بزرگ با تکنولوژی بالاست.

پی‌نوشت 1: قیمتی که شما میگید ارزش پروژه نیست بلکه ارزش زمان شماست. نگذارید خیلی روی قیمت چونه بزنند چون این کار به نوعی بی ارزش شمردن وقت شماست.

پی‌نوشت 2: قیمت ساعتی که شرکت‌ها به کارمندانشون میدن متفاوت از این قیمتی هست که من اینجا گفتم. یک کارمند علاوه بر مزایایی مثل بیمه و عیدی و... تمام وقت کار نمیکنه. مثلا 10 ساعت یک کارمند شاید 6 ساعت هم کار مفید نباشه ولی وقتی شما برای یک پروژه ساعت تعیین میکنید، باید تمام این مدت رو واقعا کار کنید. بنابراین معقول هست که به ازای هر ساعت پول بیشتری بخواهید. این رو گفتم چون بسیار پیش میاد کارفرما اعتراض کنه که کارمندان دیگر ساعتی مثلا 10 تومان میگیرن ولی شما تقاضای 15 تومان کرده‌اید.

0 0
عاللللی ممممرسی (7 سال پیش)
+1 0
بسیار مقاله مفیدی بود دقیقا مشخصه که حاصل تجربیات یک فرد یا شاید خود شما هستش، برای بنده هم همچین مشکلاتی پیش اومده، بعضی از کارفرماها واقعا کارفرما نیستن، یک سوال؛ اگر یک پروژه مانند موبوگرام لینک و یا پلاس مسنجر لینک به شما پیشنهاد بشه قیمتت پیشنهادیتون چنده؟ (7 سال پیش)
0 0
متشکرم.. (7 سال پیش)
0 0
اگر قرار باشه سورس پروژه را هم تحویل بدم قیمت چه قدر می شه؟ (7 سال پیش)
0 0
به نظر من نباید برای سورس تقاضای پول بیشتر کنید. یک فایل خروجی به تنهایی چه ارزشی داره؟ (7 سال پیش)
+1 0
البته در این خصوص نظرات متفاوته و قیمت مشخصی وجود نداره. معمولا اگر در سورس برنامه کد اختصاصی و تکنواوژی خاصی و تحقیقاتی جدیدی نباشه برای تحویل سورس قیمت خاصی در نظر نمی گیرن. ضمن اینکه تحویل یا عدم تحویل سورس را به هر حال به صراحت در قرارداد ذکر کنید. (7 سال پیش)
0 0
قبلا اینجا گفتم که نباید برای سورس تقاضای پول بیشتر کرد ولی الان به نظرم با توجه به تجربه‌ای که توی این یکسال اخیر و روی 3 تا پروژه‌ای که انجام دادم به دست آوردم، خیلی نمیشه قاطع گفت. وقتی پروژه از یک حدی بزرگتر هست برای سورس بین 30 تا 50 درصد قیمت کل پروژه عدد معقولیه. من خودم در مورد این پروژه‌ها روی یکی که نسبتا بزرگ بود 30 درصد روی قیمت اضافه کردم. روی یکی از پروژه‌ها که خیلی جای کار داشت توافق کردیم سورس پیش من بمونه و در مورد سوم هم سورس رو بدون مبلغ اضافی در اختیار کارفرما قرار دادم. (6 سال پیش)
0 0
ممنون ربیت , اتفاقا من چند وقت پیش پیگیر شدم و با فرمول های جدیدتری هم اشنا شدم میتونید مقالمو بخونید لینک و نظرتتون رو بگید . این روش شما یکی از روشها هست . (4 سال پیش)
+1 0
بسیار وقته که دیگه Rabbit به سایت سر نمیزنن (4 سال پیش)
+1 0
اهوم شما مطالعه کنید . تفاوتی نداره . هرکسی صاحب نظر هست (4 سال پیش)
+1 0
چون Rabbit رو مورد خطاب قرار دادید اینو گفتم خدمتتون. وگرنه همون موقع تا دیدم لینکی از ویرگول دادید ، سریعا خودمو رسوندم تا ازش استفاده کنم و اون لینک رو مطالعه کردم ، و نسبت به اینکه هرکسی صاحب نظره موافقم و توی نظر قبلیم صحبتی از نظر یا صاحب نظر بودن نکردم. درهرحال ممنونم ازت که به انجمن میای و ما رو از این سری اطلاعات بهره مند میکنی. (4 سال پیش)
+1 0
قربانت . در خدمتم . نه من لینک نکردم به صحبت قبلیت که شما گفتی صاحب نظری یا نه . نه کلا گفتم که هرکسی میتونه بخونه و درسته صحبتم با ربیت بود ولی خب در پست قرار دادم . در خدمتم دوست من (4 سال پیش)
 برای این سوال پاسخی وجود ندارد.

پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .