آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

سرفصل هدف محور چیست؟

uncocoder  6 سال پیش  6 سال پیش
+14 0

سلام،

ما همیشه در تلاش بوده ایم که شیوه سنتی و منسوخ شده کتاب خوانی را به شیوه نوین آموزشی که در آن زمان کاربر عامل مهم تلقی می شود، تبدیل کنیم. در این راستا سعی در تولید سرفصل چند شاخه ای کردیم که در نهایت با تست های عملی که زده شد، این نوع سرفصل آنطور که باید کارآمد نبود.

با تجربه سرفصل خطی، سرفصل چند شاخه ای و سایر متدهای سرفصل بندی که با آن آشنا بودیم، سرفصل به شکل ساده تر و بسیط تری تبدیل شد که  می توانیم نام آنرا سرفصل هدف محور ( یا پروژه محور ) بنامیم.

در این نوع سرفصل بندی، هر بخش که آنرا هدف می نامیم، رسانه ( های ) مرتبط برای رسیدن به هدف مطلوب ارائه می شود. اما این اهداف باید کوچک انتخاب شوند تا ارتباط ویدئو ها حتی الامکان کوچک باشد و چاقی سرفصل کاهش یابد.

قطعاً برای رسیدن به هر هدف جدید، پیش نیاز هایی وجود دارد که خود این پیش نیاز ها نیز هدف هستند. پس اهداف یک به یک تعریف شده و هر هدف نیازمند هیچ یا چند هدف دیگر است.

اما همین کافی نیست، همانطور که در هر کتابی ، بخش پیوست، منابع و مأخذ وجود دارد، در این جا نیز به شکل کاملتری مرجع وجود دارد. مرجع ها شبیه هدف ها هستند با این تفاوت که هدف آنها ارائه اطلاعات جزئی در هر مبحث دلخواه است. در واقع نیازی به مطالعه شدن ندارند و پیش نیاز هیچ هدفی نیز نیستند، بلکه دانش پذیر با مطالعه رسانه یا رسانه هایی از مرجع ها، آمادگی ذهنی و فنی خود را برای درک بهتر هر هدف فراهم می آورد.

محاسن این نوع سرفصل بندی چیست؟

  • صرفه جویی قطعی در زمان برای رسیدن یک دانش پذیر به هدف اصلی خود.
  • عدم چاق شدن گرافیکی سرفصل و گیج نشدن دانش پذیر در سرفصل به هم تنیده.
  • قابلیت گسترش هر هدف با رسانه های تکمیلی.
  • امکان شماره گذاری رسانه های یک هدف برای دسترسی ساده تر.
  • عدم نیاز به سرفصل آفلاین ( به دلیل شماره گذاری شدن هر رسانه و در هر هدف )
  • جستجوی ساده و سریع اهداف قابل دستیابی بر اساس پیش نیاز های مطالعه شده.
  • امکان پیشروی در سرفصل خطی ( به شیوه سنتی ) چنانچه اهداف از بالا به پایین به ترتیب طی شود.
  • امکان انتخاب یک هدف خاص و شناسایی اهداف پیش نیاز و در نتیجه مطالعه کاملاً انتخابی.
  • امکان تدوین مرجع ها و استقلال کامل از هدف ها.
  • ....

معایب این نوع سرفصل بندی چیست؟

  • عدم امکان درج شماره برای خود اهداف و شاید نیاز به سرفصل آفلاین ( تنها برای شناسایی پیش نیاز ها )

 

همانطور که سرفصل چند شاخه ای ، ایده ای جدید بود که در هیچ سایت دیگری ( پیشتر ) دیده نشده، سرفصل هدف محور نیز خاص این سایت است و چنین نوع سرفصل بندی در هیچ سایت ایرانی و خارجی دیگری دیده نشده. بلکه ترکیبی از دو نوع سرفصل بندی خطی و چند شاخه ای است. لذا همچنان معایب این شیوه قابل پیش بینی نیست و تا این لحظه مفید و کارآمد به نظر می رسد. امیدواریم در آینده کارآمدی این شیوه ثابت شود تا باعث آسودگی دانش پذیر و مدرس باشد.

0 0
خیلی عالیه. (6 سال پیش)
0 0
شیوه جالبی هست و امیدوارم مشکلی بوجود نیاد در راه توسعه سرفصل های جدید (6 سال پیش)
0 0
سلام خیلی هم خوبه ، کی اجرایی میشه این مدل از سرفصل ها ؟ (6 سال پیش)
0 0
من تازه این مطلب رو خوندم و خیلی خوشحال شدم اما سوال اینجاست که زمان ما تازه کار ها داره میره و هر روز با شیوه های جدید روبروییم. (6 سال پیش)
 برای این سوال 1 پاسخ وجود دارد.
پاسخ به سوال 
ایمان  6 سال پیش
+1 0

سلام بر استاد گرامی

به اعتقاد من برای کاربر مبتدی که هنوز نمیدونه از کجا باید آغاز کنه و دنبال چی باید بره ، دادن سرخط ماجرا خیلی مهمه و از این جهت اگر مطالب بصورت سلسله مراتبی ارائه بشه می تونه خیلی مفیدتر واقع باشه. در عین حال اگر رویکرد شما در آموزش، تولید و ایجاد دانش برای مخاطب به عنوان یک رفرنس و مرجع است، بهتر است ارائه مطالب صرفاً بصورت هدف محور انجام گیرد که دانش پذیر متناسب با نیاز خود سرفصل مربوطه را انتخاب کند و به مطالعه همان بخش بپردازد.

به هر روی به اعتقاد این حقیر کارآمد ترین متد در ارائه سرفصلها از ابتدا تا کنون، همان سرفصل خطی البته با امکانات فعلی است.در واقع پیشنهاد من حفظ ساختار سلسله مراتبی در ارائه مطالب با رویکرد پروژه محور و امکانات بسیار خوب فعلی است. همچنین ادامه ارائه سرفصلها بصورت آفلاین هم بسیار بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

در نهایت از زحمات بی دریغ شما بی نهایت سپاسگزارم و پیروزی و سربلندی شما را از خداوند متعال خواهانم.


پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .