آموزش های این وب سایت به صورت رایگان در دسترس است. اطلاعات بیشتر
مشکل عدم دسترسی خریداران پیشین به برخی آموزش ها برطرف شد
بروز خطا
   [message]
اشتراک در سوال
رای ها
[dataList]

میزان خطای rms

120257  6 سال پیش  6 سال پیش
+1 0

با سلام و تشکر استاد به جهت تدریس پایه ای و عالی دروس و تشکر جهت آپلود جدید دروس 

سئوالی که از جنابعالی داشتم راجع به میزان خطای ژئورفرنس است در بعضی منابع میزان خطای زمین مرجع کردن را  چهار ده هزارم  0/0004 ذکر کرده اند که بیشتر از آن نباید باشد یعنی زیر یک میلمیمتر اما در ویدئوی شما در این قسمت میزان خطای  1 متر  2 متر  60 سانت یا 30 سانت را در حد عالی ذکر کرده بودید  علت این تفاوت در چیست تفاوت بین چند ده هزارم با سانتی متر و متر خیلی زیاد است علت این تفاوت در چیست ؟ با تشکر از زحمات شما استاد گرانقدر.

 

 

 برای این سوال 1 پاسخ وجود دارد.
پاسخ به سوال 
Will  6 سال پیش
+1 0

سلام. استاندارد خطای ژئورفرنسینگ تابع مقیاس نقشه هست. در زمان قدیم که نقشه ها فقط به صورت چاپی ارائه میشده اند و نه دیجیتال، استاندارد به این صورت بوده که عوارض بزرکتر از آستانه دید چشم انسان بایستی نمایش داده می شدند. آستانه دید چشم انسان روی کاغذ نقشه 0.2 میلیمتر هست. بنابر این اگر نقشه به مقیاس 1:2000 روی سطح کاغذ وجود داشته باشه، 0.2 میلیمتر روی سطح کاغذ نقشه برابر خواهد شد با 400 میلیمتر یا 40 سانتیمتر. بنابر این نمایش عوارض با ابعاد کمتر از 40 سانتیمتر روی این نقشه امکانپذیر نخواهد بود. با وجود نقشه های دیجیتال امروزی هنوز این استاندارد وجود داره و به فرض برای تهیه نقشه با مقیاس 1:10000 عوارض کمتر از 2 متر غیر قابل نمایش خواهند شد. پس اگر دقت ژئورفرنسینگ ما 2 متر هم باشد دقت مناسبی خواهد بود.
یک مورد دیگه اینکه در حال حاضر که نقشه های دیجیتالی وجود دارند، موضوع مقیاس از نظر نمایش دیگه مطرح نیست چون امکان زوم کردن در هر سطحی برای کاربران فراهم هست اما هنوز مفهوم Generalization یا جنرالیزه کردن در نقشه ها وجود داره که مستقیما تابع مقیاس هست. برای داشتن نقشه ای خوانا باید عوارض غیر مورد نیاز و خیلی ریز از نقشه حذف شوند. مثلا حتی اگر بشه جدول کنار خیابان رو در یک نقشه نمایش داد اما بدلیل غیر مفید بودن و کمتر از آستانه بودن باید از ترسیم اون خودداری کرد. فرض کنید گوگل مپ بخواد همه درخت ها و جدول ها و منهل های آب و ... رو توی نقشه اش نشون بده.
در واقع اون چند ده هزارم باید ضرب بشود در مقیاس نقشه مد نظر ما.


پاسخگویی و مشاهده پاسخ های این سوال تنها برای اعضای ویژه سایت امکان پذیر است .
چنانچه تمایل دارید به همه بخش ها دسترسی داشته باشید میتوانید از این بخش لایسنس این آموزش را خریداری نمایید .